Adams: Chamber Symphony

Ives: The Housatonic at Stockbridge

Copland: Appalachian Spring (originele versie)

Aurora Orchestra o.l.v. Nicholas Collon

Warner Classics 0825646327911 69'

Opname: januari en april 2014, Kings Place, Londen

Terwijl links en rechts orkesten bij bosjes omvallen zijn er toch nog onverbeterlijke optimisten die het opnieuw proberen, en een nieuw orkest stichten. Niet een ensemble, zoals dat zo'n halve eeuw geleden gebeurde, nee, een echt orkest. In Nederland hebben we sinds 2012 het 'muziekcollectief' Ludwig, de Britten kregen er in 2005 The Aurora Orchestra bij. Dat laat op youtube een sterk staaltje zien van hun kunnen: de Veertigste Symfonie van Mozart wordt eventjes uit het hoofd gespeeld! Ze zijn daarin niet de enigen, onlangs was ik getuige van een al even indrukwekkend huzarenstukje door Amsterdam Sinfonietta, dat de Holberg Suite van Grieg zonder bladmuziek ten gehore bracht. Het Aurora Orchestra was eerder te horen op het label Decca in werk van Nico Muhly, hier presenteren ze hun eersteling op Warner Classics. Het programma is een getrouwe afspiegeling van wat er in de concerten gebeurt. 'Roadtrip' is de naam die ze eraan hebben gegeven, een muzikale reis die Amerikaanse folklore combineert met de moderne klassieken Ives, Copland en Adams.

De Amerikaanse componist Nico Muhly (1981) treedt succesvol in de voetsporen van de inmiddels 68-jarige John Adams. Muhly heeft een drietal liedjes geïnstrumenteerd, waaronder Hearts and Bones uit 1983, een hit van Paul Simon. De liedjes vormen de schakel tussen de orkeststukken, en je kunt je goed voorstellen dat dat in een concertsituatie heel spannend is. Een muzikale samenhang is er echter niet, en op de momenten waarop je die zou kunnen verzinnen gebeurt het niet. De originele versie voor dertien instrumenten van Colpands ballet Appalachian Spring is gebaseerd op een shaker hymne, Simple Gifts, door Copland zelf gebruikt in zijn Old American Songs. Maar op Appalachian Springs volgt een slecht verstaanbaar Hearts and Bones. Eigenlijk heel jammer dat The Housatonic at Stockbridge van Charles Ives het enige deel is van de Three Places in New England dat mee mag doen. In de versie voor klein orkest zijn de Three Places zelden opgenomen, en zonder de 'extraatjes' hadden ze er makkelijk bij gekund. Roadrunner is het laatste deel van de Chamber Symphony van John Adams, een stuk dat de sporen draagt van zowel Arnold Schoenberg als de cartoons van Warner Brothers.

Ondanks bovenstaande opmerking scoort deze cd een bullseye door virtuoos orkestspel dat zijn gelijke niet kent. Zowel Copland als Adams maakten zelf opnamen van hun partituren, en ze worden met glans geëvenaard en misschien wel overtroffen door deze young turks. De opnamekwaliteit is glashelder en heerlijk ruim. Aurora krijgt sinds kort een kleine subsidie van The Arts Council. Nu Ludwig nog!