© Siebe Riedstra, februari 2021

Arnold: The Dancing Master op. 34

Eleanor Dennis (sopraan), Catharine Carby (mezzosopraan), Fiona Kimm (alt), Ed Lyon (tenor), Mark Wilde (tenor), Graeme Broadbent (bariton), BBC Concert Orchestra o.l.v. John Andrews
Resonus RES10269 • 76' •
Opname: jan. 2020, Watford Colosseum (VK)

Buiten zijn geboorteland heeft de Britse componist Malcolm Arnold (1921-2006) alleen naam gemaakt met de filmmuziek voor The Bridge on the River Kwai uit 1957 – het Concertgebouworkest heeft nooit een noot van Arnold gespeeld. Arnold was buitengewoon productief en liet negen symfonieën en een vracht soloconcerten na. Vocale muziek had niet zijn bijzondere voorkeur, zeker niet toen de BBC hem de opdracht voor een televisieopera gunde, en vervolgens weigerde om het werk op te voeren. De tekst zou te gewaagd zijn. Dat was in 1951, en zo verdween The Dancing Master, een opera in één akte, in de onderste bureaulade. Nu heeft de BBC alsnog zijn Concert Orchestra ter beschikking gesteld voor een opname. Het ‘gewaagde' libretto is niet bijster interessant, maar de muziek is vooral de moeite waard door de moeiteloze wijze waarop Arnold hier door de operageschiedenis heen fietst en kostelijke persiflages neerzet van Rossini's Barbier, Puccini's Turandot en WagnersMeistersinger. Van de uitstekende cast verdient vooral de bariton Graeme Broadbent een aparte vermelding: hij zet een onweerstaanbaar karakter neer en is woord voor woord te verstaan. Het BBC Concert Orchestra levert een topprestatie in deze uiterst virtuoze partituur, waarvan vooral het orkestaandeel respect afdwingt. De balans tussen zangers en orkest is ideaal en de integrale tekst is afgedrukt.