© Siebe Riedstra, oktober 2012

(L.) Andriessen: De Tijd

Asko|Schönberg Ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw

Attacca 25100 • 41' •

Opname: 1 juni 2005, Concertgebouw, Amsterdam

Met De Tijd (1981) voltooide Louis Andriessen een drietal (De Staat en Mausoleum gingen er aan vooraf) vocaal-instrumentale stukken die de eigentijdse Nederlandse muziek niet alleen op haar grondvesten deden schudden, maar de componist internationaal groot aanzien brachten. Een contract met uitgever Boosey and Hawkes in Londen en hordes buitenlandse compositiestudenten waren het gevolg. Maar voor de verspreiding van de muziek was het allerbelangrijkste dat het Amerikaanse platenlabel Nonesuch de muziek van Louis uitbracht. Dus verschenen op de internationale markt cd’s van De Staat, De Tijd, De Stijl en de opera Rosa. Sinds de komst van het internet is die internationale distributie steeds problematischer voor diegene die zijn spullen gewoon bij de vakhandel wil kopen. In het geval van Nonesuch betekende het dat de Europese distributie stagneerde. Dus geen Andriessen-cd’s meer in de Hollandse schappen. Dat brengt ons op de raison d’être van deze uitgave. De buitengewoon succesvolle uitvoering van De Tijd ter gelegenheid van de opening van het Holland Festival op 1 juni 2005 in het Concertgebouw deed de componist verzuchten dat het toch wel heel mooi zou zijn om het werk weer op de Europese markt te kunnen verspreiden. Het dappere eenmanslabel van Sieuwert Verster, Attacca, nam contact op met Nonesuch, en daar bleek men geen bezwaar te hebben tegen een nieuwe live-opname met (ongeveer) hetzelfde ensemble en dirigent als die uit 1993. De cd kwam al een paar maanden na het concert uit, en een vergelijking leert dat de nieuwe uitvoering nog mooier is dan de (ook al hele goede) oude. In de tussenliggende twaalf jaar is er kennelijk een behoorlijk stuk uitvoeringspraktijk opgebouwd. Dat komt vooral tot uiting in de spatgelijke attaque van de percussieve instrumenten (hou dat maar eens bijna drie kwartier vol, daar moet je voor trainen). Ook de opnamekwaliteit is beter, maar het grote verschil zit in de balans tussen de zangstemmen en het ensemble. De dames van het Nederlands Kamerkoor bleven in 1993 devoot, bijna ritualistisch, op de achtergrond (dat was ongetwijfeld toen ook de bedoeling), op de nieuwe opname klinkt het (ad hoc) vocale ensemble warmbloediger en beter geïntegreerd in de totaalklank. Maar het belangrijkste winstpunt is de duidelijk hoorbare antifonale opstelling van de zangstemmen. Kortom, liefdewerk dat de hoogste beloning verdient: aanschaf van deze schijf.

__________________
Naschrift: in 2006 verscheen ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van het Schönberg Ensemble een doos met 25 cd’s. Nummer twintig daarvan is identiek aan deze uitgave.