© Siebe Riedstra, maart 2022

Albéniz: Complete liederen

Adriana González (sopraan), Inaki Encina Oyón (piano)
Audax ADX 13784 • 70' •
Opname: febr. 2021, Gustav Mahler Auditorium, Euregio-Kulturzentrum Toblach-Dolomiten, Zuid Tirol (I)

Isaac Albéniz (1860-1909), wonderkind en pianovirtuoos, schreef in eerste instantie virtuoze pianowerken voor eigen gebruik. Hoewel hij zelf geen noot voor de gitaar schreef zijn een aantal van die werken tot het vaste repertoire van gitaristen gaan behoren. Albéniz was een kosmopoliet die een tijdlang in Londen woonde, waar hij kennis maakte met de steenrijke Francis Burdett Money-Coutts, bankier en amateur-librettist. Het resultaat van de samenwerking, die moeizaam verliep, was een handvol opera's en een paar bundels liederen. In de inleidende tekst maakt pianist Inaki Encina Oyón duidelijk dat de liederen pas twintig jaar geleden in druk zijn verschenen en dus nauwelijks gelegenheid hebben gehad om tot het repertoire door te dringen. Dat blijkt ook wel uit de concertpraktijk en uit het feit dat er slechts één andere sopraan een cd met de liederen van Albeniz heeft volgezongen, een Naxos uitgave die de muziekliefhebber tot elke prijs moet vermijden. Dat geldt bepaald niet voor deze uitvoeringen door sopraan Adriana González (Guatamala, 1991): zij won in 2019 de eerste prijs op de Operalia Competition. Albéniz toont zich ook in zijn liederen een kosmopoliet, met Spaanse, Engelse, Franse en Italiaanse teksten. González beschikt over een prachtige lyrische sopraan en samen met Oyón zorgt ze voor exemplarische uitvoeringen. Opname, toelichting en presentatie in vijf talen in een boekje van 120 pagina's zijn tot in de puntjes verzorgd. Een aanwinst.