CD-recensie
© Siebe Riedstra, april 2023 |
De Brit Nicholas Collon (1983) was van 2018 tot 2021 chef-dirigent van het Residentie Orkest. Als oprichter van het Londense Aurora Orchestra staat hij bekend om zijn frisse en ambitieuze ideeën – in Den Haag heeft hij door corona helaas nogal onder de radar moeten vliegen. Sinds het seizoen 2021 is hij actief als chef van het Finse Radio Orkest. Een opvallende benoeming in een land dat zoveel dirigeertalent produceert, want het is de eerste keer dat dit orkest door een niet-Finse dirigent geleid wordt. Collon heeft zich in Helsinki al direct in de kijker gespeeld door het organiseren van een festival rond zijn componerende landgenoot Thomas Adès. Een componist die uitblinkt in werken waarin het publiek zowel wordt uitgedaagd als op zijn gemak wordt gesteld. Dat is duidelijk op deze uitgave te horen. Alle werken zijn toegankelijk: melodisch, harmonisch en ritmisch gebeuren er dingen die iedereen kan volgen en die toch van de musici een hoge mate van virtuositeit eisen. Adès is een meester in het uitgekiend hergebruiken van ouder materiaal, en zo komt het dat op deze cd drie premières verschijnen van werken die al eerder in een andere gedaante te horen waren. Een vijfdelige suite van twintig minuten uit de succesvolle opera Powder her Face (1995), onder de titel Hotel Suite dateert uit 2018. De Märchentänze verschenen oorspronkelijk voor viool en piano in 2020, deze georkestreerde versie dateert van een jaar later. Lieux retrouvés uit 2009 werd in de oorspronkelijke gedaante voor cello en piano geschreven voor Steven Isserlis, en verscheen in 2016 in een nieuwe gedaante voor cello en kamerorkest. Dawn, een chaconne voor orkest is splinternieuw en was een opdracht van de BBC voor de Proms in het coronajaar 2020. De première voor een noodgedwongen flexibele bezetting werd gedirigeerd door Simon Rattle. Vier discografische premières worden hier schitterend vertolkt door violist Pekka Kuusisto, cellist Tomas Nunez en een fabuleus spelend orkest, in uitvoeringen die onder het toeziend oog van de componist tot stand kwamen. index |
|