CD-recensie
© Paul Korenhof, oktober 2019 |
Natuurlijk is het leuk om een operaatje te horen van de 15-jarige Carl Maria von Weber, zeker als die zich in zijn jeugdige overmoed uitleeft in instrumentale experimenten, bijvoorbeeld door een aria te laten begeleiden door trombones en piccolo. En natuurlijk kunnen we daarbij geen hoogstaand libretto verwachten, maar ik denk dat de originele tekst toch veruit te prefereren valt boven het nieuwe gerijmel en woordgefrutsel waarop Willy Werner Göttig ons hier vergast. De originele partituur ken ik niet, maar wel is duidelijk dat de versie op deze cd flink is ingekort waarbij naast de dialogen ook diverse aria's geschrapt zijn. Andere zijn van plaats of personage veranderd en het gevolg is dat we van het werk zelf geen goede indruk krijgen, en al evenmin van de manier waarop de jonge Weber met de karakters omging. Waarschijnlijk zal het origineel echter niet ontsierd worden door zulke tenenkrommende stoplappen als we hier horen omdat meneer Göttig ook nog de tekst aan de muziek moest aanpassen. Voor het eerst van mijn leven was ik blij als ik de tekst even niet kon verstaan - en dat zegt heel wat! Dramatisch heeft deze korte komische opera weinig om het lijf (komisch zijn trouwens vooral de teksten, maar dan op de verkeerde manier) en de opname klinkt een beetje mager, maar de uitvoering mag zeker gehoord worden. Dat is vooral te danken aan de levendige directie van Roberto Paternostro, die de sfeer van de Spieloper goed aanvoelt. Daarnaast zijn er diverse goede vertolkingen, met name van de bariton Paul Armin Edelmann in de titelrol. Onder de overige solisten vinden we als een welluidend liefdespaartje de Russische sopraan Ilona Revolskaya naast de tenor Sebastian Kohlepp die momenteel bij DNO te horen is in Così fan tutte. De conclusie: vooral aanbevolen aan wie wel van Weber houdt maar geen Duits verstaat, en tot slot twee citaten uit de tekstbewerking van Göttig, om te beginnen uit de aria van de boer Niklas (nr 6): index |
|