Een 'vintage' Wagner

© Paul Korenhof, februari 2006

Wagner: Die Walküre, slot akte I - twee scènes uit akte II.

Lotte Lehmann (Sieglinde), Ella Flesch (Brünnhilde), Lauritz Melchior (Siegmund), Alfred Jerger (Wotan), Emanuel List (Hunding), Wiener Philharmoniker o.l.v. Bruno Walter.

EMI Classics 3458322

Opname: 20-22 & 26 juni 1935.

Een tijdje geleden werd een Wagner-commentator op Radio 4 een fragment voorgeschoteld uit Die Walküre met de stem van Hans Hotter en hij verklaarde toen zonder blikken of blozen dat hij blij was dat er nu niet meer zo gezongen werd. Ik heb daar met verbazing naar geluisterd. Over Hotters stem kunnen we van mening verschillen, maar dat zijn Wotan het schoolvoorbeeld is van autoriteit, rolbeheersing en tekstbegrip, kan toch niemand ontkennen - dacht ik. Misschien zit daarin ook wel het probleem. Autoriteit bij een operazanger lijkt momenteel uit den boze. Dirigenten willen zangers die zich aanpassen en regisseurs krijgen al helemaal een rolberoerte bij de gedachte aan een zanger die weleens meer aandacht zou kunnen trekken dan zijn regieconcept.

Aan dat alles moest ik denken toen ik deze week een nieuwe cd van EMI uit de reeks 'Great Recordings of the Century' in handen kreeg met een van de grote Wagner-opnamen uit de twintigste eeuw. Het betreft hier de legendarische opname die Bruno Walter in juni 1935 met de Wiener Philharmoniker maakte van de eerste akte uit Die Walküre, en die dus oorspronkelijk op 78t-platen verschenen is. Wat Lotte Lehmann (Sieglinde), Lauritz Melchior (Siegmund) en Emanuel List (Hagen) hier tentoonspreiden aan 'autoriteit', muzikaliteit en begrip van de muziek, gold lange tijd als de onaantastbare maatstaf en staat ook nu nog altijd recht overeind als het summum van de grote Duitse Wagner-stijl. Natuurlijk, we prefereren nu iets slankere stemmen en de huidige regisseurs prefereren ook jongere zangers, vooral die regisseurs die vinden dat opera's eigenlijk te veel muziek en dus ook te veel zang bevatten. Aan de andere kant begrijp ik nog steeds niet hoe een opera- c.q. muziekliefhebber zich niet voor dit soort uitvoeringen gewonnen kan geven. Ik kom hier in ieder geval niet op uitgeluisterd en veel van die moderne uitvoeringen - ach, als ik ze een keer gehoord heb, weet ik het meestal wel!

Grote complimenten overigens voor EMI voor de uiterst fraaie en vrijwel ruisloze dubbing, die niet alleen het klankmateriaal volledig in tact heeft gelaten, maar het ook een warmte en een volheid verleent, waar menige dubbing niet aan kan tippen! De op de cd resterende tijd werd opgevuld met fragmenten uit de tweede akte die Walter ook nog in hetzelfde jaar opnam met naast de hierboven genoemden ook nog de stemmen van Ella Flesch (Brünnhilde) en Alfred Jerger (Wotan). Een fraai en goed gedocumenteerd, maar qua indeling niet altijd even duidelijk boekje completeert deze bijzondere uitgave. Het blijft bijzonder jammer dat EMI zich geconcentreerd heeft op Lehmann en Melchior, en dat Walter dit Walküre-project niet heeft kunnen voltooien.