Een bijzondere Meistersinger

© Paul Korenhof, april 2007

Wagner: Die Meistersinger von Nürnberg.

Hans Hotter (Hans Sachs), Benno Kusche (Sixtus Beckmesser), Gunther Treptow (Walther von Stolzing), Annelies Kupper (Eva), Ruth Michaelis (Magdalene), Paul Kuen (David), Max Proebstl (Veit Pogner), Egmont Koch (Fritz Kothner), Franz Klarwein (Kunz Vogelgesang) e.a., koor en orkest van de Bayerische Staatsoper o.l.v. Eugen Jochum.

Wagner: Die Walküre (slotscène)
Hans Hotter (Wotan), Orkest van de Bayerische Rundfunk o.l.v. Heinrich Hollreiser

Walhall WLCD 0132 (4 cd's)

Opname: München 10 december 1949 (Meistersinger) en 1944 (Walküre)

In de eerste nieuwe Münchener productie van de Meistersinger zong Hans Hotter eindelijk zijn eerste Hans Sachs, een rol die hem op het lijf geschreven leek. Het was echter een rol die hij, gedeeltelijk door toeval en andere omstandigheden, slechts sporadisch zou zingen, en nooit tot zijn eigen tevredenheid. Dat neemt echter niet weg dat de geluidsdocumenten die tot ons zijn gekomen, behoren tot het fascinerendste wat ooit een zanger in die rol heeft vastgelegd, en dat geldt in het bijzonder deze opname die in december 1949 gemaakt werd in het tijdelijke onderkomen van de Beierse Staatsopera, het Prinzregententheater, onder leiding van Eugen Jochum, een Wagner-dirigent zoals er maar weinig geweest zijn. Tegenwoordig associëren we de naam Jochum vooral nog met Bruckner, maar door zijn gevoel voor humor, zijn menselijkheid en zijn relativeringsvermogen, in combinatie met zijn kunst om muzikale frases een natuurlijke souplesse te verlenen, was hij in de periode ná Toscanini een van de grote specialisten voor juist een complex, inhoudelijk ambivalent en in 1949 ook beladen werk als de Meistersinger.

De opname was ons al bekend van vier Myto-cd's uit het begin van de jaren negentig, maar de 24-bit remastering van Walhall veegt daarmee technisch de vloer aan. Natuurlijk, het blijft een live-registratie van ruim een halve eeuw geleden, maar Walhall wist het klankbleek rust en helderheid te verlenen met een minimum aan ruis en achtergrondgeluiden, terwijl zangers en orkest over het algemeen met een opmerkelijk volle klank uit de luidsprekers komen. Meer dan bij Myto is de stem van Hotter ook echt 'de stem van Hotter', zodat we de natuurlijkheid van de overige timbres rustig als even reëel kunnen accepteren. En dan valt op wat voor een uitzonderlijk zanger Günther Treptow geweest is. Zijn grote jaren duurden slechts kort en waren helaas al voorbij toen hij Stolzing voor Decca opnam onder Knappertsbusch, maar hier horen we hem in volle glorie, naast de uitmuntend gekarakteriseerde en ook opmerkelijk 'volle' David van Paul Kuen en een wat ouwelijke maar stilistisch goede Eva van Annelies Kupper. Als toegift horen we weer de slotscène uit Die Walküre met Hotter en het orkest van de Bayerische Rundfunk onder Heinrich Hollreiser in een opname uit 1944, en ook hier is de klank aanmerkelijk beter dan indertijd op Myto.