© Paul Korenhof, december 2023

Sogno - Tosti Songs

Tosti: Quattro canzoni d'Amaranta - Malia - Aprile - Sogno - L'Ultima Canzone - Melodies Nr. 1-3 - Because of you - Vorrei morire! - 'A vuccchella - Luna d'estate - Marechiare - April - Regret - Penso - First Waltz - Chitarrota abruzzese
Javier Camarena (tenor)
Ángel Rodríguez (piano)
Pentatone PTC 5187 184
Opname: San Francisco, 24-28 juli 2023

Bonbons zijn heerlijk, maar met een soepbord vol, zelfs met de lekkerste, heb ik toch een beetje moeite. Niet voor niets waren de liederen van Tosti wel razend populair onder kopers van 78t-platen. Zelfs bij een verrukkelijke lp van Philips uit 1963, waarop Luigi Alva slechts twaalf van deze liederen zong, ben ik nooit verder gekomen dan één plaatkant tegelijk. Met andere woorden: een cd van 82 (sic!) minuten met 21 liederen is mij echt iets te veel van het goede, zelfs in de allerbeste uitvoering. Bovendien is er een psychologisch verschil: een 78t-plaat zet je wel op voor één of twee liederen, het kan ook niet anders, maar ik zie mezelf geen hele cd in de speler te leggen om alleen even L'ultima canzone en Marechiare te draaien.

Dat laatste brengt mij bij de samenstelling. Dat moet een probleem zijn geweest. Zelfs veel liefhebbers van populaire Italiaanse liederen zullen zich niet bewust zijn van het feit dat de ooit razend populaire Francesco Paolo Tosti (1846-1916) zoveel liederen heeft geschreven, waaronder diverse titel op Franse en Engelse teksten, dat er met gemak vier of vijf cd's mee kunnen worden gevuld. Ongetwijfeld is er lang over de selectie nagedacht en daarom is het jammer dat het tegenwoordig obligate (helaas vaak nietszeggende) voorwoord van de artiest juist bij deze cd ontbreekt. Van Camarena had ik immers graag ook 'hits' als Ideale, Mattinata en La serenata gehoord - of willen weten waarom juist deze populaire titels niet in de selectie zijn opgenomen. Aan de andere kant dient gezegd dat de redelijk uitvoerige toelichting van Alexandra Wilson behoort tot de leesbaarste die ik in jaren ben tegengekomen.

Kennelijk wilde Camarena dus niet al te veel op de populaire toer gaan en dat is dan in lijn met zijn vocale benadering. Naast een ideale stem voor dit repertoire bezit hij een techniek die hem tot een van de groten van dit moment maakt. Dat uit zich hier wederom in schitterende zang, maar wel klinkt zijn benadering mij een beetje 'intellectueel' in de oren. Alsof hij wilde laten horen hoe goed deze muziek is, terwijl veel van deze liederen het juist moeten hebben van spontaneïteit, sfeer en enthousiasme. Als geen ander weet Tosti de dromerige sfeer op te roepen van een prachtig Italiaans landschap tegen zonsondergang, maar hier verplaatst zijn muziek mij in gedachten toch eerder naar de Grote Zaal van het Concertgebouw.

De begeleidingen door Ángel Rodríguez bezitten karakter zonder opdringerig te worden, de opname is voortreffelijk van klank met stem en piano prachtig in balans, alle teksten werden ditmaal door Pentatone weer in het (vastgeplakte) cd-boekje opgenomen, en eigenlijk heb ik maar één probleem: de cd duurt te lang! Althans om aandachtig naar te luisteren. Wie na de cyclus Quattro Canzoni d'Amoranta het vervolg min of meer als achtergrond gebruikt, hoeft zich geen cultuurbarbaar te voelen, maar zal wel af en toe verrast de oren spitsen!