© Paul Korenhof, mei 2007

R. Strauss: Vier letzte Lieder - Capriccio 'Verwandlungsmusik' en slotscène - Salome, slotscène.

Nina Stemme (sopraan), Orkest van het Royal Opera House Covent Garden o.l.v. Antonio Pappano.

EMI Classics 3787972

Laten we een typische liedvertolkster als Elisabeth Schwarzkopf even vergeten en ons herinneren dat Strauss zijn Vier letzte Lieder schreef voor een echte, zwaar dramatische wagnersopraan. De Zweedse Nina Stemme beweegt zich tussen beide uitersten. Aan de ene kant is zij een duidelijke wagnersopraan, wat zij onder meer bewezen heeft met haar Senta bij de Vlaamse Opera en haar Isolde in Bayreuth en voor EMI, aan de andere kant is zij ook een sopraan met een groot lyrisch palet dat haar tot een overtuigende Strauss-vertolkster maakt, en niet voor Elektra en de Färberin, maar voor Salome, de Marschallin, de Kaiserin, Arabella en Madeleine in Capriccio. Met andere woorden: Stemme is eerder een mengeling van Leonie Rysanek en een jonge Gwyneth Jones dan een opvolgster van Kirsten Flagstad, maar dan wel een zangeres met een 'mooiere' en ook slankere stem dan een van deze voorgangsters. Dat zij in de Vier letzte Lieder vooral klinkt als een operazangeres, ligt voor de hand, en het was een goede beslissing die opname te laten voorafgaan door de slotscènes uit Salome en Capriccio, die - zeker in die volgorde - het juiste klankkader scheppen voor Strauss' zwanenzang.

In haar benadering, meer gericht op lange melodische lijnen en hun totale betekenis dan op het koesteren van ieder woord, wordt Stemme gesteund door Pappano en het orkest van Covent Garden met fraai helder en eveneens sterk horizontaal gericht orkestspel. Maar om eerlijk te zijn: deze cd zal ik toch vooral weer draaien vanwege de slotscène uit Salome, waarin Stemme een stralende jeugdige klank oproept die naar ene complete opname doet verlangen, en de scène uit Capriccio, waarin zij heel dicht in de buurt komt van enkele grote voorgangsters. Als ik bij die muziek niet meteen verlang naar een complete opname, ligt dat niet zozeer aan de zangeres, als wel aan het feit dat ik die opera liefst nooit meer compleet wil horen. Voor dat semi-intellectualistisch geneuzel is het leven te kort, maar voor zo'n slotscène mogen ze mij midden in de nacht wakker maken!