Lyriek en nuances

© Paul Korenhof, oktober 2012

Puccini: La bohème (Duits gezongen)

Pilar Lorengar (Mimì), Rita Streich (Musetta), Sándor Kónya (Rodolfo), Dietrich Fischer-Dieskau (Marcello), Horst Günter (Schaunard), Klaus Bertram (Colline), Franz Strauch (Parpignol), Fritz Ollendorf (Benoit), Fritz Hoppe (Alcindoro), Willi Budde (Sergente), Werner Rose (Doganiere), Kinderchor der Komischen Oper Berlin, Chor der Staatsoper Berlin, Staatskapelle Berlin o.l.v. Albrto Erede

Myto 2 CD 00313 (2 cd's)

Opname: Berlijn 1960

Puccini blijft een tovenaar. Als je denkt dat je na een halve eeuw La Bohème alles wel zo'n beetje gehoord hebt, word je opeens gevloerd door een opname die nota bene ook al meer dan een halve eeuw oud is en die ook nog eens gezongen wordt in het Duits. Op zoek naar bijzondere opnamen voor mijn reeks uitzendingen 'In memoriam Dietrich Fischer-Dieskau' voor de Concertzender ontdekte ik in Duitsland deze nieuwe uitgave van Myto die ik prompt liet komen. Ik verwachtte een live-opname uit de Deutsche Oper Berlin, maar het bleek een radio-uitzending van de andere kant van de muur met het ensemble van de Staatsoper Unter den Linden onder leiding van de tegenwoordig totaal ondergewaardeerde Alberto Erede en inderdaad met vier hoofdrolzangers van de DOB. Een radio-uitzending bovendien die niet alleen prachtig helder en rustig is, maar die ook opvalt door het sterke, soms zelfs iets te sterke stereo-effect dat we ook kennen van de platenindustrie uit die dagen.

Vanaf het eerste moment was ik volledig in de ban van de lyriek en de subtiliteit in deze uitvoering, die daarmee zo ongeveer het tegenovergestelde is wat je zou verwachten van een Italiaanse opera 'in het Duits' - een Duits dat hier uit louter pastelkleuren lijkt te bestaan. De Rodolfo van Sándor Kónya, de Marcello van Dietrich Fischer-Dieskau en de Musetta van Rita Streich zijn ware juweeltjes van ingetogen karakterisering, maar de Mimì van de toen 32 jaar oude Pilar Lorengar spant de kroon. Haar vertolking is bij alle trefzekerheid van zang en intonatie de meest breekbare die ik ooit gehoord heb. Daar komt bij dat hier in de hele uitvoering een zangstijl weerklinkt waarvoor ik volledig door de knieën ga: een zangstijl die gebaseerd is op tekstweergave en verstaanbaarheid zoals we die nog kennen van de 78t-plaat of van zangers die gewend zijn aan kleine theaters waarin je nog niet over een gigantische en tot de rand toe gevulde open orkestbak heen hoefde te brullen. Puccini was de componist van de 'piccole cose'. Welnu: dit is voor mij de Bohème van de 'piccole cose'.

______________________

NB - Deze opname zal in twee delen worden uitgezonden in Opera Actueel op de Concertzender op 24 en 31 oktober.