Offenbach op z'n Frans

© Paul Korenhof, november 2005

Offenbach: La Grande-Duchesse de Gérolstein

Felicity Lott (La Grande-Duchesse), Sandrine Piau (Wanda), Yann Beuron (Fritz), Franck Leguérinel (Le Baron Puck), erc Huchet (Le Prince Paul), François Le Roux (Le Général Boum), Boris Grappe (Le Baron Groq), Alain Gabriel (Népomuc) e.a., Chour & Orchestre des Musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski.

Virgin Classics 5457342 (2 cd's)

Een van de leukste voorstellingen die ik ooit in een operatheater heb meegemaakt, was een productie in het Parijse Théâtre Châtelet van La Belle Hélène onder Marc Minkowski in de regie van Laurent Pelly. Het was Franse humor op z'n allerbest met in de titelrol - een van de leukste creaties van Offenbach - een onnavolgbare Felicity Lott die niet alleen vocaal ongelooflijk op dreef was, maar die ook precies wist hoe ver zij in haar chargeren kon gaan zonder dat zij daarbij 'over de top' ging, en Yann Beuron bleek als Paris aan haar gewaagd. Gelukkig is die voorstelling inmiddels op dvd te krijgen (TDK DV-OPLBH) en hetzelfde zal waarschijnlijk ook gebeuren met een productie van La Grande-Duchesse de Gérolstein, waarmee hetzelfde team zich vorig jaar presenteerde.

Daarop vooruitlopend zette Virgin de geluidsbanden alvast maar op de cd en ook zonder het visuele aspect blijkt het geheel onweerstaanbaar. En weer is het Felicity Lott die de voorstelling draagt als een manzieke groothertogin met een passie voor oorlogvoeren, omdat haar soldaten daarin zo lekker stoer kunnen doen. De soldaat Fritz, haar protégé-van-het-moment, is weer de tenor Yann Beuron in een rol waarin hij precies op zijn plaats is, zijn geliefde Wanda wordt gezongen door Sandrine Piau, onlangs nog een van de sterren in Händels Tamerlano bij De Nederlandse Opera, en de opgeblazen generaal Boum is bij François Le Roux in uitstekende handen.

Dankzij Marc Minkowski en zijn Musiciens du Louvre sprankelt en knettert het aan alle kanten, maar dat effect zou niet bereikt kunnen worden zonder een vrijwel volledige Frans-talige cast. Dat kan niet genoeg benadrukt worden: een echt Frans werk, zeker een opéra-comique of een opéra-bouffe met gesproken dialogen komt alleen maar goed van de grond als iedereen niet alleen vloeiend Frans spreekt, maar ook in spreken en zingen de Franse stijl aanvoelt. En dat gebeurt hier dus. Aanbevolen!