CD-recensie

Annette Dasch: Mozart-sopraan met vele gezichten

 

© Paul Korenhof, juli 2009

 

 

Annette Dasch zingt Mozart-aria's

Le nozze di Figaro: 'Porgi amor' - 'E Susanna non vien... Dove sono i bei momenti' - Zaide: 'Ruhe sanft, mein holdes Leben'- Il re pastore: 'L'ameró'- Don Giovanni: 'Ah, fuggi il traditor' - 'In quali eccessi... Mi tradì'- 'Crudele, ah no mio bene... Non mi dir bel idol mio'- La clemenza di Tito: 'Non più di fiori' - Die Zauberflöte: 'Ach, ich fühl's'- Lucio Silla: 'Fra i pensieri più funesti' - Così fan tutte: 'Come scoglio' - 'Ei parte... Per pieta'.

Annette Dasch (sopraan), Akademie für alte Musik Berlin ol.v. Marc Piollet.

Sony-BMG 97334512.


Door alle - overigens geheel terechte - publiciteit rond Diana Damrau zouden we bijna vergeten dat in Duitsland de afgelopen jaren nog twee lyrische sopranen van wereldklasse zijn opgekomen: Annette Dasch en Anja Harteros. Hun repertoire komt samen in Mozart, maar verder zijn er de nodige verschillen: Harteros lijkt zich te specialiseren in het 'grote lyrische repertoire' met belangrijke rollen van Strauss in het centrum, Damrau heeft zich voorlopig vooral op het 'grote coloratuurrepertoire' geworpen, terwijl Dasch zich op de 18de eeuw blijft concentreren. Dat laatste blijkt ook uit deze Mozart-cd, waarop zij zich, met een timbre dat het midden houdt tussen dat van Irmgard Seefried en dat van Elisabeth Grümmer, beweegt in een repertoire dat vooral aan de laatste doet denken.

Aan de andere kant horen we hier ook een gigantisch verschil tussen Dasch en haar voorgangsters. Waar een vertolkster als Grümmer vooral het karakter van de rollen centraal stelde en zocht naar lange lijnen die niet alleen een muziekfragment omspanden, maar liefst ook het hele werk, komt Dasch duidelijk uit de moderne school. Onder invloed van moderne regisseurs en 'authentieke benadering' staat bij haar vooral de emotie van het moment en de lading van het woord voorop. Dat betekent ook dat zij de luisteraar regelmatig verrast met variaties en versieringen waaraan de generatie van Seefried en Grümmer zich niet gewaagd zou hebben - en waarvan ook nog steeds niet bewezen is dat een dergelijke toepassing inderdaad altijd 'authentiek' is! Het is allemaal knap gerealiseerd en het klinkt virtuoos, maar bij de ene rol passen ze toch beter dan bij de andere - althans de variaties die Dasch hier in samenwerking met Marc Piollet realiseert. In haar Donna Anna kan ik mij bijvoorbeeld helemaal vinden, maar tijdens het rondo 'Per pietà' uit Così fan tutte had ik toch even het gevoel dat sommige versieringen voor Fiordiligi 'out of character' waren - of Dasch gaat uit van een karakter dat ik niet helemaal navoel, omdat ik haar complete benadering van die rol niet ken. Daarom druk ik me met opzet voorzichtig uit.

Beperken we ons tot de muzikale weergave, dan ik alleen maar constateren dat hier een helder getimbreerde sopraan met een uitmuntende techniek en een grote dosis persoonlijkheid een uur lang op bijzonder aantrekkelijke manier Mozart staat te zingen. Haar articulatie van zowel de muziek als de tekst is daarbij voorbeeldig en zij doorstaat alle technische problemen moeiteloos. Het enige minpuntje is een niet helemaal geslaagde kleuring van de laagte in 'Non più di fiori' uit La clemenza di Tito, maar laten we eerlijk zijn: Vitellia wordt tegenwoordig wel door lyrische sopranen gezongen omdat wij zo graag een contrasterende mezzosopraan als Sesto horen, maar in Mozarts tijd lagen de verhoudingen omgekeerd. Het levendige spel van de Akademie für alte Musik Berlin onder Marc Piollet houdt de vaart erin en bevordert ook de afwisseling (maar toch: die natuurhoorns in Fiordiligi's 'Per pietà' blijven voor mij een probleem, ook als ze wel zuiver zijn...). Sony zorgde verder voor een mooie, net niet te ruimtelijke opname en een goed verzorgd boekwerkje. Al bladerend langs de diverse foto's van Annette Dasch moest ik overigens wel verbaasd constateren dat deze zangeres niet alleen als Mozart-vertolkster, maar ook als mens 'vele gezichten' heeft.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links