Oratorium vol charme

© Paul Korenhof, oktober 2013

Mozart: La Betulia liberata

Margot Oitzinger (Giuditta), Christian Zenker (Ozia), Markus Volpert (Achior), Marelize Gerber (Amital), Ulrike Hofbauer (Cabri), Barbara Kraus (Carmi), L'Orfeo Barockorchester o.l.v. Michi Gaigg

Challenge Classics CC72590 (2 sacd's)

Opname: augustus 2012, Waldhausen (Oostenrijk)

In 1771 schreef Mozart La Betulia liberata (hier gepresenteerd zonder lidwoord). een jeugdwerk dat officieel wordt aangeduid als een oratorium, maar dat wel degelijk eem muziekdrama is dat voor het toneel gedacht is, zo niet door Mozart, dan toch zeker wel door de librettist Metastasio. Te midden van de diverse vertoning van het bijbelverhaal over Judith en Holofernes is Mozarts versie niet de opwindendste, maar charmante muziek is het wel degelijk, ook zonder dat we in aanmerking nemen dat het geschreven werd door een 15-jarige.
Muzikaal zocht de jonge componist het vooral in orkestrale kleuren en contrasten, maar met een bezetting van hoogwaardige barokspecialisten, die hun partijen met bravoure kunnen invullen, zal ook het vocale aandeel zeker ook een meeslepend geheel kunnen vormen. Zover komt hier hier slechts bij vlagen, en dan vooral dankzij de Amital van de sopraan Marelize Gerber, zangeres die hier zowel vocaal als in haar voordracht de vereiste noblesse uitstraalt, en de eveneens zeer verdienstelijke maar ietwat onpersoonlijke Giuditta van de alt Margot Oitzinger.
Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich Christian Zenker, een tenor met een ietwat droog timbre, weinig souplesse in zijn fiorituren en zo duidelijke intonatieproblemen dat ik me afvroeg of van zijn eerste aria niet beter nog een 'take' gemaakt had kunnen worden. De beide andere sopranen en de bariton Markus Volpert leveren alleszins respectabele bijdragen, maar het aantrekkelijkste element in deze uitvoering is toch het aandeel van het L'Orfeo Barockorchester onder leiding van de violiste Michi Gaigg, die dit ensemble in 1996 samen met de blokfluitiste-hoboïste Carin van Heerden heeft opgericht. Ik kon er alleen niet de vinger op leggen of het werk betere solisten nodig heeft om echt te overtuigen, of wellicht een dirigent die meer ervaring heeft met het begeleiden en coachen van vocalisten. Verder niets dan lof voor de opname en de presentatie.