![]() CD-recensie Massenet in Hollywoodstijl
© Paul Korenhof, november 2013
|
Een welkome heruitgave - zeker gezien de aantrekkelijke prijsstelling - van een van de weinige representatieve opnamen van een opera die absoluut meer aandacht verdient. Het probleem is natuurlijk dat de moderne tijd niet zo gesteld is op de 'typisch Franse' benadering van Bijbelse en mythologische gegevens. Zo lang zij op impressionistische of symbolistische schilderijen staan afgebeeld, staan we maar al te graag in de rij bij de museumdeuren, maar de verklanking door componisten als Saint-Saëns of Massenet vinden we achterhaald, oppervlakkig en 'geparfumeerd'. Dat geldt zeker voor deze bewerking van het gegeven van Salome en Herodias, dat door Richard Strauss in een totaal andere benadering zoveel 'harder' en voor velen onder ons dus aanvaardbaarder werd neergezet. Wie gevoeliger is voor de muzikale pendant van de meer verfijnde 19de-eeuwse
beeldende kunsten, kan zijn hart ophalen aan deze heruitgave van Hérodiade
in een voorstelling uit 1994, waarbij ik ter geruststelling van sommigen
kan vermelden dat het bepaald geen 'Frans geparfumeerd' gebeuren is geworden.
Gergiev benadert het werk als een grand opéra en beschikt ook over
een bezetting die dat toelaat. Ik zal beslist niet zeggen dat dit mijn
keuze zou zijn. Bij de solisten horen we een warmbloedige Salomé van Renée Fleming, meer vrouwelijk dan meisjesachtig, maar wel mooi gekarakteriseerd en daarmee duidelijk verschillend van bijvoorbeeld haar Thaïs. Karakteriseren is nooit het sterkste punt geweest van Domingo wiens Jean mij te heroïsch klinkt, maar hij is hier wel uitstekend bij stem, en iets dergelijks geldt ook voor de Hérodias van Dolora Zajick, die ik overigens liever in dit repertoire hoor dan in een Verdi-rol. Minder gecharmeerd ben ik van de plompe, in slecht Frans gezongen Hérode van Juan Pons en van de wat vierkante Phanuel van Kenneth Cox. index |
|