Heppner - Wagner
Gedeelten uit Der Ring des Nibelungen
Die Walküre: 'Ein
schwert verhieß mir der Vater ' - 'Winterstürme wichen dem Wonnemond'
- 'Siegmund heiß ich und Siegmund bin ich!' - Siegfried 'Notung!
Notung! Neidliches Schwert ... Hoho! Hoho!
Hohei! - 'Daß der mein Vater nicht ist'- 'Noch einmal, liebes Vöglein'-
'Selige Öde auf sonniger Höh!'-
Götterdämmerung: 'Siegfrieds
Rheinfahrt - 'Brünnhilde, heilige Braut!' - Trauermarsch.
Ben Heppner (Siegmund, Siegfried), Burkhard Ulrich (Mime), Staatskapelle
Dresden o.l.v. Peter Schneider.
DG 477 6003
In Noord-Amerika bestaat toch kennelijk de neiging 'dramatische'
rollen 'lyrischer' te zingen dan wij hier gewend zijn, en dan bedoel
ik vooral: met meer gevoel voor melodische lijnen, legatobogen en
timbrewisselingen - kortom: met meer gevoel voor bel canto. Daarvan
werd ik me voor het eest bewust toen ik kennismaakte met de Siegmund,
de Otello en de Tristan van Jon Vickers, in het bijzonder de opnamen
die deze Canadese tenor maakte onder Herbert von Karajan. Alleen was
ik toen nog geneigd die zangstijl te zien als een kenmerkende eigenschap
van deze zanger, die door de aanpak van Karajan nog versterkt werd.
Later realiseerde ik mij dat de afwezigheid van sterke 'woordaccentuering'
en 'Sprechgesang' een algemeen kenmerk was van de Noord-Amerikaanse
zangstijl, die per definitie al meer mediterraans van karakter was
dan de Duitse voordrachtskunst.
Een uitstekend voorbeeld hoe lyrisch Wagners Ring-muziek bij een
dergelijke kan klinken, vinden we op deze cd, waarop de Canadese tenor
Ben Heppner fragmenten zingt uit de rollen van Siegmund in Die
Walküre en Siegfried in Siegfried en Götterdämmerung.
Meteen bij 'Ein Schwert verhieß mir der Vater' zat ik op de punt
van mijn stoel. Sinds Vickers had ik die muziek niet meer in zulk
fraai, nuancerijk bel canto en tegelijk ook met zoveel gevoel voor
het specifieke Wagner-idioom horen zingen. En bovendien met een nog
slankere stem. Ook Heppners Siegmund is geen twintig, laat staan dat
zijn Siegfried achttien is, maar zij voordracht verleent zijn vertolkingen
wel een grotere jeugdigheid dan we in deze muziek gewend zijn. Het
slanke en doorzichtige spel van de Staatskapelle Dresden, al even
voorbeeldig gedirigeerd door de nog altijd onderschatte Peter Schneider,
sluit hierbij naadloos aan. Of Heppner in de zaal deze muziek ook
zo kan realiseren, weet ik niet, maar de cd is een juweeltje. Muzikaal
en technisch. En ondanks de relatief kleine letter is het cd-boekje
uitstekend leesbaar. Wat kan een mens zich meer wensen? *)
*) Dit is natuurlijk een retorische vraag. Als het erop aankomt,
heb ik natuurlijk een waslijst met wensen - betreffende Wagner, betreffende
zangers en betreffende cd's.