Asmik Grigorian (sopraan)
Markus Hinterhäuser (piano)
Orchestre Philharmonique de Radio France
Dirigent: Mikko Franck
Alpha 1046
Opname: juni 2022 & mei 2023

De Litouwse sopraan Asmik Grigoriam, dochter van de ook hier welbekende Armeense tenor Gegam Grigorian en de Litouwse sopraan Irena Milkeviciute, is een weergaloos theaterdier en op de bühne een van de fascinerendste vertolkers van deze tijd. Wel overtuigde zij mij tot nu toe als actrice en vertolkster, vooral als Salome en Elektra, meer dan als zangeres en met spanning keek ik daarom uit naar deze cd waarop zij de orkestversie van Strauss' Vier letzte Lieder combineerde met het arrangement voor sopraan en piano van Max Wolff en John Gibson. Een bijzonder project (ik ken geen eerdere opname van beide versies samen) en uitgebracht in een speelse presentatie die het stempel draagt van de vertolkster met binnenin de flaphoes zelfs tekeningen van haar kinderen.

Het resultaat viel tegen. Dat in de orkestversie de zangeres meer in het orkest leek te staan dan ervoor, was nog tot daar aan toe, maar ook als de stem los kwam van het orkest, bleek haar zang vrijwel onverstaanbaar. Als ik woorden kon onderscheiden, had ik vaak de indruk dat dit vooral te danken was aan het feit dat ik de tekst ken, maar pas bij het derde lied (Beim Schlafengehen) verstond ik een paar woorden echt goed: 'Verlangen', en zowaar meteen daarna ook 'freundlich'. De vreugde bleek echter van korte duur en dan kan de stem nog zo vol zijn en de zang nog zo indrukwekkend (en beide zijn hier zeker het geval), als liederen niet verstaanbaar zijn, haak ik af.

In spanning wachtte ik dus op de pianoversie. Daarin kwamen meer woorden door, maar over het geheel was het hier met de articulatie nog steeds slecht gesteld, terwijl ik ook niet weg was van de opname. Wederom vormden stem en begeleiding één geheel met alle nadelen van dien en bovendien was ik niet weg van de klank van de (anonieme) vleugel. Dirigent en pianist lijken te weten waar zij mee bezig zijn, maar Strauss' Vier letzte Lieder met een onverstaanbare zangeres hoeft voor mij niet.