Nancy Fabiola Herrera (Rosario), Gustavo Peña (Fernando), Lidia Vinyes Curtis (Pepa), José Antonio López (Paquiro)
BBC Singers
BBC Symphony Orchestra
Dirigent: Josep Pons
Harmonia Mundi HMM 902609
Opname: Londen, januari 2018

Een paar weken geleden bracht ik een paar onvergetelijke uren door in de half verduisterde zalen van het Goya-museum in Zaragoza. Honderden tekeningen van de grootmeester zijn daar zodanig uitgestald, dat de rust en de belichting de kans bieden op optimale concentratie op de kleinste details - en dat zijn er in iedere tekening al heel wat! Het bezoek wordt nog op een extra hoog plan gebracht door heldere en concrete toelichtingen boven de tekening die oplichten zodra de bezoeker zijn ogen erop richt.

Het is niet moeilijk te begrijpen dat Goya's tekeningen tot een opera geïnspireerd hebben, maar eigenlijk is het ook logisch dat dit geen echt drama heeft opgeleverd. Granados' eenakter Goyescas is een opeenvolging van drie tableaux die ieder voor zich weer uit losse scènes bestaan, als een reeks tekeningen die tot leven komen. Van echt drama, conflicten en karaktertekening is weinig te bespeuren, zeker niet bij een vergelijking met Falla's al even compacte La vida breve, maar de koren, de orkestpartijen en enkele scènes voor Rosario behoren desondanks tot de beste Spaanse muziek die de vorige eeuw heeft opgeleverd.

De uitvoering die Josep Pons vorig jaar dirigeerde in het Londense Barbican, bruist van levenslust en tintelt van een authenticiteit die men niet meteen van een Brits koor en orkest zou verwachten. Jammer dat het koor een fractie te gepolijst klinkt en in de live-opname net iets te veel achter het orkest blijft. Een iets rauwere klank zou 'Spaanser' overkomen en wellicht ook meer associaties met Goya's tekeningen oproepen. Meer op de voorgrond staat de Spaans-Venezolaanse mezzosopraan Nancy Fabiola Herrera, die een Rosario van onmiskenbaar Spaanse noblesse bekroont met een beheerst 'La maja y el ruiseñor' en prachtig gedoseerde smart in de slotscène.