© Paul Korenhof, december 2009

Antonio Vivaldi - Pyrotechnics

Aria's uit o.a. Catone in Utica, Semiramide, La fida ninfa, Griselda, Farnace, Tito Manlio en Rosmira fedele.

Vivica Genaux (mezzosopraan), Europa Galante o.l.v. Fabio Bondi.

Virgin Classics 69457302

Opname: december 2008

In een van zijn malicieuze buien schijnt Stravinsky ooit gezegd te hebben, dat Vivaldi vijfhonderd keer hetzelfde concert heeft geschreven. Met dezelfde mate van overdrijving kunnen we stellen dat hij vijfhonderd keer dezelfde aria heeft geschreven - tot zich althans een zangeres aandient als Vivica Genaux. In dertien aria's uit opera's van de 'rode priester' ontplooit zij op deze cd behalve de noodzakelijke virtuositeit ook een kleurenrijkdom die van deze cd vijf kwartier vocale hoogstandjes met een maximum aan differentiatie. Technisch evenaart zij Cecilia Bartoli in deze muziek en in kleurenrijkdom overtreft zij haar zelfs. Goed nieuws bovendien voor iedereen die allergisch is voor het notenvuurwerk van Bartoli: op het punt van virtuositeit doet Genaux weinig voor haar Italiaanse collega onder, maar haan klankvorming en de afwerking van haar fiorituren komen beduidend vloeiender over, waardoor haar coloratuurpassages minder 'mechanisch' of zo men wil: 'minder ratelend' overkomen.

Toen ik enkele jaren geleden kennis maakte met deze uit Alaska afkomstige mezzosopraan met Belgische voorouders (zij zong toen bij De Nederlandse Opera in Rossini's Il barbiere di Siviglia) vertelde zij mij dat zij eigenlijk min of meer tot haar eigen verbazing zangeres geworden was. Zij leek aanvankelijk voorbestemd voor een carrière in de biologie, ook omdat Alaska en een professionele loopbaan in de zangkunst niet samen leken te gaan. Het bloed kruipt echtere waar het niet gaan kan en al na een jaar besloot zij zich alleen nog maar bezig te houden met dat wonderlijke biologische fenomeen dat we meestal betitelen als stembanden: twee in feite minuscule spiertjes die onder gunstige omstandigheden en met de juiste training in staat zijn tot een bijna bovenmenselijk krachtsvertoon.

Hoe het verder ging, is inmiddels algemeen bekend: begonnen als Rossini-alt en daarmee vooral als vertolkster van muzikale komedies ontwikkelde Vivica Genaux zich al snel tot een specialiste op het gebied van de opera seria. Haar favoriete componist werd daarbij 'il caro Sassone', de Duitse componist Johann Adolf Hasse, die zich ontwikkelde tot een van de grote specialisten van de Italiaanse opera seria met Dresden en Venetië als centra van zijn activiteiten. Het wachten is nu dus ook op een cd met aria's van Hasse, maar commercieel was het ongetwijfeld een wijs besluit van Virgin om te beginnen met Vivaldi, in zekere zin Hasse's voorganger in de lagunenstad. En als het resultaat zelfs overtuigend overkomt op iemand die toch altijd enige reserves koestert tegenover Vivaldi's muziek, is dat alleen al een bewijs voor het hoge niveau waarop hier gemusiceerd wordt. Gesteund door de idiomatisch en uiterst geacheveerde begeleidingen van Europa Galante onder Fabio Biondi toont Genaux zich daarbij een ware belcanto-specialiste, niet alleen in haar technische perfectie, maar ook in de manier waarop zij iedere emotie en iedere kleurnuance met uitsluitend muzikale middelen weet te realiseren. Zowel haar stijl als haar timbre doet daarbij regelmatig denken aan die van Marilyn Horne, maar haar registers vormen een grotere eenheid met vloeiende overgangen en haar dynamiek vertoont minder showeffecten. En dat klinkt toch wel mooier!