Danielle de Niese (Eileen), Alysha Umphress (Ruth), Nathan Gunn (Bob Baker), Duncan Rock (Wreck, Second Associate Editor), David Butt Philip (Lonigan), Ashley Riches (Guide, First Editor, Frank) e.a.
London Symphony Chorus
London Symphony Orchestra
Dirigent: Sir Simon Rattle
LSO Live L500813 (sacd)
Opname: Londen, Barbican, 16 & 21 december 2017

Het spijt mij dat ik het moet zeggen, maar dit is een van de knulligst gepresenteerde cd's die ik ooit in handen kreeg: een cd-boekje met een uitgebreide rolverdeling (14 solisten in 22 rollen) en daartegenover een lijst songtitels, maar nergens een indicatie wie in welk nummer te horen is. Teksten worden niet meegeleverd, maar wel vinden we in datzelfde boekje een biografie van Simon Rattle van maar liefst vijf klein- en dichtbedrukte pagina's. Wie het werk niet kent en geen andere opname in huis heeft, moet steeds maar raden wie er zingt. De zaak uitpluizen aan de hand van de met even kriebelige lettertjes afgedrukte synopsis kan wel, maar dat is toch erg omslachtig en levert niet alle informatie op. Gelukkig pakte EMI twintig jaar geleden de zaak beter aan, eveneens met een opname onder Rattle, door wel de zangteksten af te drukken. Die heb ik er dus maar naast gelegd.

Met Kim Chriswell en Audra McDonald als de zusjes Ruth en Eileen had EMI in 1998 trouwens ook een gouden duo in huis dat Alysha Umphress en Danielle de Niese ondanks goede vertolkingen niet kunnen evenaren. Chriswell en McDonald zetten twee verrukkelijke 'meiden' neer die met iedere frase weten te scoren. Umphress en De Niese vormen zonder meer een leuke combinatie als twee in New York verdwaalde zussen uit Ohio, maar in vergelijking met Chriswell en McDonald blijven beider vertolkingen toch een beetje tam. Het blijft nagebootst theater in de concertzaal, terwijl de vertolkingen van Chriswell en McDonald de sfeer van Broadway meebrachten. Een theatrale voltreffer als 'Conga!' is ook hier aan het eind van het eerste bedrijf een heerlijk exuberante uitsmijter, maar Alysha Umphress is daarbij niet meer dan een aanjager, terwijl Kim Criswell zich met haar enorme theaterflair bepaald niet door dirigent en koor de kaas van het brood liet eten.

Opvallend is bovendien dat in de rolverdeling niet de gebruikelijke rolverdeling (Ruth en daarna Eileen) wordt aangehouden, maar dat met 'prima donna' De Niese in die tweede rol bij deze cd de volgorde werd omgedraaid. En in die oudere opname werd Robert (Bob) Baker gezongen door Thomas Hampson die net iets meer van zijn teksten wist te maken dan Nathan Gunn. Zo gaf Hampson een allure aan tekst en muziek van 'A Quiet Girl' die de vertolking van Gunn volledig in de schaduw stelt, terwijl hij in 'It's Love' net iets meer durft te overdrijven zonder over de grens te gaan.

Aan de andere kant lijkt voor Rattle en het LSO geen berg te hoog en geholpen door de prachtig heldere en ruimtelijke opname laten zij de muziek uit de luidsprekers knetteren dat het een lieve lust is. Ondanks het knullige cd-boekje een welkome bijdrage aan het eeuwfeest van Leonard Bernstein!