![]() CD-recensie Miskende Golem van d'Albert
© Paul Korenhof, november 2011
|
d'Albert: Der Golem Mark Morouse (Der Golem), Alfred Reiter (Rabbi Loew), Tansel Akzeybek (sein Jünger), Ingeborg Greiner (Lea), Giorgos Kanaris (Kaiser Rudolf II), Mark Rosenthal (1. Jude), Sven Bakin (2. Jude), Koor van het Theater Bonn, MDG 937 1637-6 (2 sacd's) Opname, Bonn januari 2010
Waarom weet ik niet, maar om de een of andere reden spreekt de muziek van Eugen d'Albert (1864-1932) mij bijzonder aan. Deze in Glasgow geboren Duitse pianist en componist van Franse afkomst studeerde bij zijn vader en daarna te Londen bij o.a. Pauer en Sullivan. Hij maakte naam als nieuw wonderkind op de piano, wat hem in contact bracht met Liszt, maar vanaf 1893 werden zijn activiteiten voor het theater belangrijker dan zijn carrière als concertpianist. Het pianistische element bleef echter wel doorwerken in een melodieuze, laat-romantische compositietrant, die onvermijdelijk schatplichtig is aan Wagner, maar tegelijk ook iets 'Franser' van karakter dan de partituren van tijdgenoten als Schreker of Schmidt. In zijn werken - voorzover ik zijn werken ken - resulteerde dat in een zo kleurrijke, makkelijk aansprekende muziek, dat ik het gebrek aan belangstelling van latere generaties vooral wijt aan het feit dat hij misschien niet 'modern' genoeg klonk voor een componist uit de 20ste eeuw. Wel lijkt er opeens belangstelling te komen voor Der Golem uit 1926,
wellicht omdat het thema momenteel op interesse kan rekenen onder invloed
van bepaalde films, boeken (men denke aan Harry Mulisch: De procedure)
en de vooral bij jongere generaties populaire stroming die meestal als
'gothic' wordt aangeduid. d'Albert schreef dit werk in 1926 onder invloed
van zijn zesde echtgenote en aanknopend bij het succes van de (zwijgende)
griezelfilm Der Golem, wie er in die Welt kam (1920) van Paul
Wegener. De première in Frankfurt onder leiding van Clemens Kraus
leek werk te verzekeren van een plaats op het repertoire, maar onder
invloed van de nazi's, die weinig op hadden met een opera op een joods
thema, verdween het werk echter al na enkele jaren in de archieven. Het cd-boekje bevat toelichtingen in drie talen, maar geeft het libretto
alleen in het Duits weer, waarbij opgemerkt moet worden dat slechts
zelden een operalibretto bij een cd-uitgave zo prettig leesbaar is.
Eén klein punt van kritiek: op de tweede cd begint de muziek
werkelijk meteen na het opstarten, terwijl een seconde (of twee) rust
vooraf wel zo prettig is. index |