© Maarten 't Hart, december 2007

Reznicek: Symfonie nr. 2 (Ironische) - nr. 5 (Danssymfonie).

Berner Symphonie-Orchester o.l.v. Frank Beermann.

CPO 777 056-2 • 66' •

Emil Nikolaus von Reznicek (1860-1945), onder mijn collegabiologen bekend als een van de grootste vlinderverzamelaars, is reeds nagenoeg verdwenen uit de muziekgeschiedenis. Slechts de ouverture uit Donna Diana hoor je nog weleens. Zijn leven viel nagenoeg samen met dat van Richard Strauss, waaraan Emil Nikolaus zich, zoals hij zelf beweerde, zich ook aan spiegelde. Toen Strauss Ein Heldenleben componeerde kwam Von Reznicek met het symfonisch gedicht Der Schlemihl op de proppen.

Helaas heeft Von Reznicek zich tijdens de nazi-tijd duchtig gecompromitteerd (hij was overigens de enige niet in het toen heersende culturele schimmenrijk, zoals collega Aart van der Wal dat in diverse artikelen op deze site uit de doeken heeft gedaan). Ook dat droeg er na de oorlog toe bij dat zijn werk van het repertoire verdween.

Of deze opname een Von Reznicek-revival zal veroorzaken lijkt me weinig waarschijnlijk. De Zwitsers spelen deze eigenaardige, vaak doldwaze Eulenspiel-achtige muziek stram, ernstig en tamelijk zwaar op de hand. Van de ironie in de Tweede symfonie valt weinig te merken en de koddige dansritmes in de Vijfde krijgen hier iets hoekigs. De aanpak van Frank Beermann is te serieus. Daarbij komt dat hij niet voor een toporkest staat. Je vraagt je af wat een groot dirigent voor een superieur orkest hiervan zou maken. Echt sterke muziek is het helaas niet, maar wel reuze vermakelijk, eigenaardig en grappig. Jammer dat hier juist over dat vermakelijke element volledig heengespeeld wordt.