© Maarten ´t Hart, januari 2008

Prokofjev: Ouverture op Hebreeuwse thema's op. 34 - Scherzo humoresque op. 12 - Blaaskwintet in g, op. 39.

Prokofjev/Terashima: Symfonie nr. 1 op. 25 (Klassieke) (bewerking voor twee piano's)

Prokofjev/Torkmann: Romeo en Julia op. 64 (suite) (bewerking voor acht blazers)..

Martin Hrsel en Irina Kondratenko (piano), Tsjechisch Nonet, Praags Blazerskwintet.

Praga Digitals PRD/DSD 250 216 • 69' • (sacd)

Prokofjev heeft maar weinig voor blazerensembles gecomponeerd. Vandaar dat we op deze sacd ook een bewerking van A.N. Torkmann aantreffen van de welbekende suite uit Romeo en Julia, in dit geval in de vakkundig gemaakte bewerking voor acht blazers. Op het spel van het Tsjechisch Nonet valt niets aan te merken, het ensemble speelt Romeo en Julia rechtstreeks in elkaars armen, maar van deze schitterende muziek zelf blijft in deze kleinschalige aanpak maar weinig over. De muziek krimpt, kan zich niet ontplooien. Prokofjev heeft al die grandioze ingevingen zo geweldig geïnstrumenteerd dat ik het slecht kon verdragen om het in dit veel te krappe jasje te horen.

Voor de al even bekende Klassieke symfonie, hier te horen in een transcriptie voor twee piano's uit 1998 van Rikuya Terashima, geldt eigenlijk hetzelfde. Martin Hrsel en Irina Kondratenko spelen fenomenaal. Haast onwaarschijnlijk is hoe zij, écht Molto vivace, zonder ongelijkheden door het slotdeel razen. Dit is superieur spel, maar van de muziek zelf blijft desondanks weinig over. Ook hier geldt dat de componist deze muziek zo knap heeft geïnstrumenteerd en zo duidelijk voor orkest heeft geschreven, dat er een hele dimensie wegvalt als dit stuk op twee piano's wordt uitgevoerd.

Maar gelukkig blijven er dan nog drie werken over die wel in hun oorspronkelijke bezetting worden gespeeld, het Scherzo humoresque voor vier fagotten, dat hier fantastisch wordt uitgevoerd, de al even voorbeeldig klinkende Ouverture op Hebreeuwse thema's en het helaas veel te weinig gehoorde Kwintet. De musiceervreugde spat ervan af!.