![]() CD-recensie
© Maarten Brandt, april 2012
|
Mahler: Symfonie nr. 7 in e Concertgebouworkest o.l.v. Eduard van Beinum GSMN-001 • 73' • (mono) Opgenomen van een rechtstreekse radio-uitzending vanuit de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam op 4 juni 1958 We schrijven 4 juni 1958 op welke gedenkwaardige dag in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw het toen nog niet van het predicaat ‘Koninklijk’ voorziene Concertgebouworkest acte de présence gaf met een hemelbestormende uitvoering van Mahlers Zevende symfonie onder supervisie van zijn toenmalige chef-dirigent Eduard van Beinum. Een historische gebeurtenis van het eerste uur die werd bekroond door de uitreiking aan de dirigent van de Eremedaille van de Internationale Gustav Mahler-Geselschaft door de destijds bekende voorzitter en musicoloog van deze instelling, Erwin Ratz, onder meer bekend vanwege de eerste tekstkritische uitgave van Mahlers klinkende nalatenschap. Let wel, Mahlers Zevende mag nu dan redelijk bekend zijn, destijds was dat met diens meest bonte symfonie allerminst het geval. We hebben het dan over een werk dat in 1958 nog allesbehalve tot het courante repertoire behoorde en in 1934 voor het laatst in de Amsterdamse muziektempel was te horen toen Willem Mengelberg de symfonie met het Concertgebouworkest tot leven wekte. Dat was pas de derde uitvoering door dit ensemble, dat het werk voordien slechts tijdens het Mahlerfeest in 1920 en onder Mahler zelf (Nederlandse première) ten gehore had gebracht, om precies te zijn op 2 oktober 1909. Deze belangrijke feiten worden niet vermeld in het begeleidende boekje en al evenmin wordt men daarin iets wijzer gemaakt over de herkomst van de geluidsbron waarop de opname in kwestie is gebaseerd. In een tijd als de onze waarbij elke cd vergezeld gaat van een uitvoerige documentatie betreffende de locatie, de opnamegegevens en wat dies meer zij is dat een substantiële tekortkoming, zeker bij zo’n belangrijk historisch document als het onderhavige. Hoewel het concert van 4 juni 1958 is uitgezonden is de bandopname daarna – onbegrijpelijk maar waar – meteen weggegooid. Gelukkig heeft Herman Nieman, de voormalige secretaris van de Nederlandse afdeling van de Internationale Gustav Mahler Geselschaft (nu Gustav Mahler Stichting Nederland geheten), de uitzending opgenomen en op een gewone en eertijds in zwang zijnde bekende Revox spoelenrecorder vastgelegd, en dat middels slechts een bij het radiotoestel opgestelde microfoon. De uitzending in kwestie werd uitgestraald via de AM-middengolf, want de pas vanaf in de loop van de jaren zestig in zwang komende FM bestond toen nog niet. Dankzij Gideon Relyveld, de beheerder van het geluidsarchief van de Stichting, is het tot onderhavige cd-uitgave gekomen. Helaas was de bandopname niet zonder meer bruikbaar. Niet alleen bleek deze op een verkeerde wijze om een spoel te zijn gewikkeld, ook waren er – mede door de tand des tijds – andere beschadigingen opgetreden. Met medewerking van een van de voormalige geluidstechnici van de Nederlandse Concertzender, Willem Bannink, werd de band gerestaureerd en op cd over gezet, waarbij Relyveld de editing voor zijn rekening nam. Vervolgens is dit geheel door Walter Knoeff opnieuw geremastered en in die vorm is de zaak nu op deze spraakmakende cd overgezet en door de Nederlandse Gustav Mahler Stichting in omloop gebracht. Tweede natuur
Fenomenale greep index |