© Maarten Brandt, augustus 2007

Beethoven: Vioolconcert in D, op. 61 - Vioolsonate nr. 9 in A, op. 47 (Kreutzer).

Isabelle Faust (viool), Alexander Melnikov (piano), Praags Filharmonisch Orkest o.l.v. Jiri Belohlávek.

Harmonia Mundi HMC 901944 • 75' •

Is Beethovens Vioolconcert allesbehalve een werk om virtuoos in te excelleren, zijn Kreutzersonate voor viool en piano is dat wel degelijk. Met beide stukken sloeg de componist duidelijk nieuwe wegen in. In het concert is de rol van het orkest zeker zo wezenlijk als die van de solist, terwijl in de sonate het aandeel van de piano zich allesbehalve tot een louter begeleidende beperkt. Bovendien hebben de musici de opdracht laatstgenoemd opus bij uitstek concertant voor het voetlicht te brengen. In het Vioolconcert ligt dit precies omgekeerd en moet elk vlagvertoon wijken voor een doorgaans intieme dialoog.

Isabelle Faust, iemand die wars is van onverschillig welke sterallures, is een ideaal pleitbezorgster voor beide partituren. Het feit dat ze ook regelmatig twintigste-eeuwse muziek vertolkt (Bartók en Jolivet bijvoorbeeld) zal hier mede van invloed zijn geweest, hoewel tevens duidelijk is dat de principes van de historiserende uitvoeringspraktijk niet ongemerkt aan haar voorbij zijn gegaan. Dit blijkt onder meer uit een uitgekiende omgang met vibrato en non-vibrato. Haar toon is slank, uiterst helder en reliëfrijk, maar gelukkig nooit geparfumeerd of zoetgevooisd en het Praagse orkest speelt zijn partij (schitterende houtblazers en pauken!) onder Belohlávek buitengewoon stijlvol. De grote cadens in deel 1 – Faust opteert voor die van Schneiderhan voor viool en pauken alleen – is een ongekend feest voor het oor. Wat een raffinement weet deze violiste ook hier aan haar instrument (een ‘Doornroosje’ genaamde Stradivarius uit 1701) te ontlokken. In eensluidende zin kan worden bericht omtrent het vervoerende maar tevens haarscherp gearticuleerde ritmische spel van Alexander Melnikov in de groots vertolkte Kreutzersonate.

De opname is in de goede zin des woords ‘no nonsense’ hetgeen volledig spoort met de soevereine en onopgesmukte benadering van Faust, Melnikov en het Praagse ensemble. Om het even welke opname van deze twee Beethovens u reeds in de kast hebt staan, deze uitgave is beslist verplichte kost.