© Kees de Leeuw, december 2011

Wetz: Ein Weihnachtsoratorium auf alt-deutsche Gedichte op. 53

Marietta Zümbult (sopraan), Máté Sólyom-Nagy (bariton), Dombergchor Erfurt, Philharmonischer Chor Erfurt, Thüringisches Kammerorchester Weimar
o.l.v. George Alexander Albrecht

CPO 777 638-2 • 70' •

Richard Wetz (1875-1935)

De Duitse componist Richard Wetz (1875-1935) was tijdgenoot van onder meer Hans Pfitzner (1869-1949), Paul Graener (1872-1944), Max Schillings (1868-1933) en Paul Büttner (1870-1943). Met uitzondering van Pfitzner zijn deze landgenoten van Wetz niet geheel in vergetelheid geraakt dankzij de cd, op concertpodia is hun muziek zelden meer te horen.

Gelukkig heeft het label CPO zich ontfermd over de muzikale nalatenschap van Wetz, want zijn laatromantische muziek is net als van de andere heren interessant genoeg om te beluisteren. CPO bracht onder meer zijn drie symfonieën uit, het Requiem dat als zijn meesterwerk wordt beschouwd en nu dan het Weihnachtsoratorium.

Het Weihnachtsoratorium voltooide Wetz in 1929 en hiermee behoort het tot zijn laatste grote composities. De première van het Weihnachtsoratorium leidde de componist zelf in Erfurt, waar hij tientallen jaren woonde en werkte. Bij deze gebeurtenis was ook de burgemeester aanwezig. Wetz werd toen beschouwd als de meest vooraanstaande musicus in de stad. De jaren hierna werd het Weihnachtsoratorium nog geregeld uitgevoerd. Na de Tweede Wereldoorlog verdween het van het repertoire. In 2007 en 2010 vonden opnieuw uitvoeringen plaats in Erfurt. Van de laatste uitvoering werd een opname gemaakt die ten grondslag ligt aan deze cd.

De compositie bestaat uit drie delen, “Erwartung und Verkündigung”, “Die Geburt Christi” en “Die heiligen drei Könige”. Zoals de titel aangeeft vormden gedichten de basis van de gebruikte teksten en niet de Bijbel. In het oratorium ligt ook maar deels het accent op het Christuskind als redder en verlosser. Vooral het koor bezingt deze kant van Christus. De twee vocale solisten vertellen meer over de gebeurtenissen rond de geboorte, zoals de aankondiging aan Maria en het bezoek van de drie Wijzen uit het Oosten. Christus wordt meer als een koning en held bezongen. Het Weihnachtsoratorium is meer gericht op uitvoeringen in de concertzaal dan voor liturgisch gebruik.

De grootste solorol is voor de bariton weggelegd, de sopraan heeft een beduidend kleiner aandeel. Het koor, soms beperkt tot vrouwenkoor, heeft een aanzienlijke inbreng. De koormuziek lijkt enigszins geënt op de tweede symfonie (Lobgesang) van Mendelssohn, terwijl het geheel bij tijd en wijle associaties met Mahler oproept. Een belangwekkende compositie die goed vertolkt wordt, vooral door de beide solisten. Dirigent George Alexander Albrecht, vader van dirigent Marc Albrecht van de Nederlandse Opera en het Nederlands Philharmonisch Orkest, leidt goed zonder echt op te vallen. Een mooie aanwinst voor het Kerstrepertoire.

De opname die gemaakt werd in de Thomaskirche in Erfurt laat wel wat te wensen over. Het koor komt is niet altijd goed verstaanbaar en is soms te ver naar de achtergrond gedrongen. Het grote minpunt zijn echter de luidruchtige passages, koor en orkest op volle sterkte, waarin ik graag meer transparantie had beluisterd.