CD-recensie

 

© Kees de Leeuw, oktober 2018

 

Dichterliebe 2

Schumann: Dichterliebe (Heine) op. 48
Franz: Im wunderschönen Monat Mai
Moesorgski: Aus meinen Tränen sprießen
Franz: Die Rose, die Lilie
Wolf:
Wenn ich in deine Augen seh
Franz:
Ich will meine Seele tauchen
Liszt:
Im Rhein, im heiligen Strome
Ives:
Ich grolle nicht
Hensel:
Verlust
Heucke: Das ist ein Flöten und Geigen
Grieg:
Hör ich das Liedchen klingen
Heucke: Ein Jüngling liebt ein Mädchen
Franz:
Am leuchtenden Sommermorgen
Loewe:
Ich hab' im Traume geweinet
Mendelssohn:
Allnächtlich im Traume seh' ich dich
Heucke:
Aus alten Märchen winkt es
Heucke:
Die alten, bösen Lieder

Samuel Hasselhorn (bariton), Boris Kusnezow (piano)
GWK Records 141 • 61' •
Opname: januari en 20 juni 2018, Tessmar Tonstudio, Hannover (D)

 

De Duitse bariton Samuel Hasselhorn (1990) is bij kenners ongetwijfeld al bekend, zeker sinds mei van dit jaar. Al getooid met vele prijzen werd hij toen gekroond met de grote internationale prijs van het Koningin Elisabeth concours 2018. In 2014 nam hij met pianiste Takako Miyazaki voor het label ClassicsClips de cd Nachtblicke op, met liederen van Schubert, Pfitzner en Reimann. Hasselhorn treedt nu op met de in Rusland geboren en in Duitsland wonende pianist Boris Kusnezow (1985), die eveneens veel prijzen won. Deze nieuwe cd werd uitgebracht door GWK records, het bedrijf dat ook het label ClassicsClips uitbrengt. GWK (Gesellschaft zur Förderung der Westfälischen Kulturarbeit e.V.) uit Münster steunt onder meer jonge, excellente kunstenaars. Dat zijn de beide heren zeker en het resultaat is er dan ook naar.

Ook het programma van de cd is bijzonder. Naast Dichterliebe van Schumann werd een tweede gelijknamige cyclus samengesteld. De zestien liederen zijn ditmaal echter van verschillende componisten, onder wie Fanny Henschel, Charles Ives en Franz Liszt. Daar enkele liederen ontbraken toonzette Stefan Heucke (1959) in 2009 nog vier gedichten van Heine om zo tot een tweede volledige Dichterliebe te komen. De cyclus komt ondanks de verschillende bijdragen tamelijk homogeen over, al zijn ze niet allemaal van het niveau dat Schumann eraan wist te geven. Het is desalniettemin een bijzonder project geworden dat bij Hasselhorn en Kusnezow in heel goede handen is.

Het is best een uitdaging om een zeer veeleisend programma als dit al aan het begin van een carrière op cd vast te leggen, maar het getuigt wel van gezond zelfvertrouwen van Hasselhorn dat hij dit heeft aangedurfd. Belangrijker is echter dat hij doordringt tot de kern en natuurlijke accenten weet te zetten, waarbij een overdreven aanpak gelukkig wordt geschuwd. Hasselborn is een een natuurtalent. Hij is niet alleen een groot intuïtief kunstenaar, maar bovendien gezegend met een prachtige stem met een groot bereik. In Boris Kusnezow vindt hij een prima partner, temeer daar de Rus zich tijdens zijn studie al richtte op liedbegeleiding. Met hun bovendien energiek, fris en overtuigend optreden kunnen ze mij als luisteraar geheel en al overtuigen. Wanneer de website van de pianist wordt bekeken lijkt het alsof Boris Kusnezow in een rustige fase is in zijn loopbaan en zich mogelijk vooral concentreert op zijn werk als docent. Samuel Hasselhorn daarentegen treedt juist meer voor het voetlicht en zeker nu hij onlangs van start ging bij het ensemble van de Weense Staatsopera. Ik neem aan dat we vroeger of later nog heel veel moois zullen horen van deze beide jongemannen, waarbij zeker Hasselhorn de potentie heeft om tot een grote ster uit te groeien.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links