© Kees de Leeuw, juni 2014

Schacht: Symphonies Vol. 1

Sinfonia in C - Sinfonia in Es - Sinfonia con Eco in Es

Evergreen Symphony Orchestra o.l.v. Gernot Schmalfuss

CPO 777 737-2 • 79' •

Opname: maart 2012, Keuling City Cultural Center, Keelung City, Taipeh (Taiwan)

Even dacht ik dat mij sterk vergist had bij het aanvragen van deze cd toen ik de cd uit de envelop haalde. De naam Evergreen Symphony Orchestra doet op het eerste gezicht in mijn ogen wat vreemd aan. Met mijn soms wat vertroebelde blik las ik in de eerste instantie bovendien Schlacht in plaats van Schacht en dacht even aan een cd met muziek, geïnspireerd door veldslagen zoals Wellingtons Sieg oder die Schlacht bei Vittoria van Ludwig van Beethoven en De slag bij Waterloo van Benedict Silberman. Het gaat echter om fraaie symfonische muziek van Theodor (Freiherr) von Schacht (1748-1823), een nogal onbekende componist die geboren werd in Straatsburg.
Von Schacht kreeg zijn opleiding aan het hof van Regensburg en studeerde een korte tijd bij Niccolò Jomelli in Stuttgart. In 1773 werd hij door vorst Carl Anselm van het hof in Regensburg benoemd tot intendant. Al meer dan honderd jaar werden er Reichstage gehouden aan het hof van Regensburg. De deelnemers kregen ter ontspanning onder meer muziek op hoog niveau aangeboden. Het orkest met Duitse, Franse, Italiaanse en Boheemse musici behoorde tot de toporkesten in de tijd dat von Schacht er aan verbonden was. Er waren contacten met andere hofkapellen, zoals die van Oettingen-Wallerstein en Esterháza, waar Joseph Haydn werkte.

Het woord sinfonia kan verwarring wekken. Het gaat hier niet om een instrumentale inleiding tot bij voorbeeld een cantate of een opera die in de baroktijd meestal als sinfonia aangeduid werd. Het gaat om 'echte' vierdelige symfonieën van twintig of dertig minuten. Dat Haydn sterke invloed had op von Schacht is vooral in de symfonieën in C en Es duidelijk hoorbaar. De symfonie in Es heeft bij vlagen zelfs trekjes van Beethoven. Beide werken lijken te zijn gecomponeerd aan het einde van de achttiende eeuw. De symfonie met het echo effect is waarschijnlijk van rond 1775. Het echo-effect wordt bereikt door wisseling van dynamiek, hardere passages worden abrupt afgewisseld met beduidend zachtere die hierdoor van ver weg lijken te komen.

Voor liefhebbers van de achttiende eeuwse symfonie is de herontdekking van Theodor von Schacht een aangename verrassing. Er zijn nog amper cd's met zijn muziek en gezien de aanduiding volume 1 is CPO blijkbaar van plan om meer cd's uit te brengen.
Ondanks de wat merkwaardige naam van het orkest blijken de musici uit Taiwan uiterst serieuze vakmensen die onder Gernot Schmalfuss (wellicht beter bekend als hoboïst van het Consortium Classicum) tot heel veel in staat blijken.