![]() CD-recensie
© Kees de Leeuw, juni 2014
|
Even dacht ik dat mij sterk vergist had bij het aanvragen van deze cd toen ik de cd uit de envelop haalde. De naam Evergreen Symphony Orchestra doet op het eerste gezicht in mijn ogen wat vreemd aan. Met mijn soms wat vertroebelde blik las ik in de eerste instantie bovendien Schlacht in plaats van Schacht en dacht even aan een cd met muziek, geïnspireerd door veldslagen zoals Wellingtons Sieg oder die Schlacht bei Vittoria van Ludwig van Beethoven en De slag bij Waterloo van Benedict Silberman. Het gaat echter om fraaie symfonische muziek van Theodor (Freiherr) von Schacht (1748-1823), een nogal onbekende componist die geboren werd in Straatsburg. Het woord sinfonia kan verwarring wekken. Het gaat hier niet om een instrumentale inleiding tot bij voorbeeld een cantate of een opera die in de baroktijd meestal als sinfonia aangeduid werd. Het gaat om 'echte' vierdelige symfonieën van twintig of dertig minuten. Dat Haydn sterke invloed had op von Schacht is vooral in de symfonieën in C en Es duidelijk hoorbaar. De symfonie in Es heeft bij vlagen zelfs trekjes van Beethoven. Beide werken lijken te zijn gecomponeerd aan het einde van de achttiende eeuw. De symfonie met het echo effect is waarschijnlijk van rond 1775. Het echo-effect wordt bereikt door wisseling van dynamiek, hardere passages worden abrupt afgewisseld met beduidend zachtere die hierdoor van ver weg lijken te komen. Voor liefhebbers van de achttiende eeuwse symfonie is de herontdekking van Theodor von Schacht een aangename verrassing. Er zijn nog amper cd's met zijn muziek en gezien de aanduiding volume 1 is CPO blijkbaar van plan om meer cd's uit te brengen. index |
|