Trompette et orgue au temps
de Jean-Sébastian Bach
Corrette: Concerti nr. 5-6.
J.S. Bach: Concerto nr. 2 BWV 973.
Boyce: Voluntaries nr. 1, 4-5
Boismortier:
Sonate nr. 2 in g.
Jean Dekyndt (orgel en arrangementen),
Bernard Soustrot (trompet)
Jade 699 656-2 • 46' •
De combinatie trompet en orgel is een geliefde combinatie. Het
zijn beide instrumenten die krachtig kunnen klinken en in dat opzicht
gelijkwaardig zijn. Het vaak wat sonore orgel krijgt een wat lichtere
toets door sprankelend en vrolijk trompetspel, hoewel een trompet
natuurlijk ook plechtig kan klinken. In elk geval zijn veel bekende(re)
trompettisten met organisten in zee gegaan om op te treden en geluidsopnamen
te maken. Te noemen zijn bijvoorbeeld de trompettisten Ludwig
Gűttler,
Maurice André, Hakan Hardenberger
en Alison Balsom. De trompettist lijkt het
belangrijkst. Meer dan eens staat hij alleen op de foto van het cd-hoesje.
Bij de dominante klank van de trompet valt het orgel, hoewel in feite
meestal gelijk, soms wat in het niet. Nog een kenmerk is dat naast muziek
van enkele Franse componisten uit de 19de en 20ste eeuw vooral gearrangeerde
muziek van barokcomponisten wordt uitgevoerd.
Wat het laatste betreft voldoet deze cd helemaal aan dit beeld.
Muziek van Bach en tijdgenoten, in arrangementen van organist Jean Dekyndt.
Samen met trompettist Bernard Soustrot vormt hij al 30 jaar een duo,
min of meer bij toeval ontstaan bij de inauguratie van een gerestaureerd
orgel. Beide waren succesvolle studenten, van wie vooral Soustrot enkele
prijzen won. Opvallend genoeg is deze informatie alleen in het Frans
in het toch al summiere cd-boekje te vinden. De verwijzingen naar de
sites van de platenmaatschappij en de heren zelf leverden helemaal niets
op. De site van firma Jade wordt herzien en biedt op dit moment geen
informatie, terwijl de site van het duo helemaal verdwenen blijkt.
Het gaat natuurlijk vooral om de muziek. Zoals gezegd zijn het
arrangementen. Helaas is de gebrekkige informatie uit het cd-boekje
er debet aan dat niet geheel duidelijk wordt welk originele composities
er aan ten grondslag lagen. De twee concerti van Corrette zijn zeer waarschijnlijk terug te voeren op concerten
voor orgel (of ander toetsinstrument) met begeleiding van strijkers.
Het werk van Bach is het klavecimbelconcert BWV 973, dat ontleend is
aan Vivaldi, namelijk zijn vioolconcert op. 7 nr. 2. De drie voluntaries
van William Boyce zijn oorspronkelijk voor
orgel solo gecomponeerd. Welke sonate van Joseph Bodin
de Boismortier bedoeld wordt is mij niet duidelijk. De keus voor
bewerkingen wordt door de heren verdedigd met een verwijzing naar Bach
die immers zelf muziek van bijvoorbeeld Vivaldi,
Corelli en Couperin leende en dat
vervolgens bewerkte. Overigens geven de beide musici aan dat zij dergelijke
bewerkingen liever parodieën noemen willen, zoals dat ook in de 17de
en 18de eeuw in de muziek gedaan werd, en het woord parodie dus anders
gebruikt werd dan nu.
|
 |
|
Het Ahrend-orgel in de Notre-Dame de Nazareth in Vaison-la-Romaine
in de Provence |
Het wordt al snel duidelijk dat hier twee musici het werk zijn
die hun vak verstaan. Er wordt enthousiast en met verve gemusiceerd.
Een groot voordeel is dat de hier gespeelde parodieën de meest populaire
bewerkingen zoals de Trumpet Voluntary van Jeremiah Clarke links laten liggen. De opname in de romaanse Notre-Dame de Nazareth in Vaison-la-Romaine
in de Provence is transparant, hoewel een
klein beetje meer nagalm van mij wel had gemogen. Het orgel, van de
befaamde orgelbouwer Jurgen Ahrend
voldoet prima voor deze muziek. Het werd in 2007 opgeleverd en daar
de opname gemaakt is in januari 2008, is het ongetwijfeld een van de
eerste opnamen van het orgel op cd. Maar helaas, nergens uit het cd-boekje
blijkt dat het om een dergelijk nieuw orgel gaat. Behalve de gebrekkige
informatie is de betrekkelijk korte speelduur van circa drie kwartier
een minpuntje aan de cd. Maar wat de muziek betreft is het voor de liefhebbers
zeker een aanwinst.