© Kees de Leeuw, juli 2009

Rodríguez de Hita: Misa O gloriosa Virginum.

Schola Antiqua o.l.v. Juan Carlos Asensio, La Grande Chapelle o.l.v. Albert Recasens.

Lauda Musica LAU 009 • 61' •

Het is vooral de renaissancemuziek van met name Cristóbal de Morales, Francisco Guerrero, Alonso Lobo en Tomás Luis de Victoria waardoor Spanje op de muzikale wereldkaart staat. Zelfs in een catalogus van een zeer grote cd-firma met een breed repertoire komt men weinig Spaanse componisten uit de achttiende eeuw tegen. De laatste decennia wordt er toch aandacht besteed aan dit nogal onbekende tijdperk. Naast veel muziekwetenschappelijk onderzoek resulteerde dit in cd's met muziek van onder meer Manuel Blasco de Nebra, Juan Francés de Iribarren, José de Nebra en Francesco Valls.

Nog minder bekend is  de componist Antonio Rodríguez de Hita (1722-1787) waarvan enkele jaren geleden instrumentale werken op het label Lauda Musica werden uitgebracht. Nu komt Lauda Musica met composities van hem naar aanleiding van Maria Onbevlekte Ontvangenis.

Rodríguez de Hita werd nabij Madrid geboren, waar hij ook stierf. Nadat hij al op zestienjarige leeftijd als kapelmeester werd benoemd in de kerk waar hij zelf zijn opleiding aan de koorschool gevolgd had, ging hij in 1744 naar de Dom van Palencia. Na diverse mislukte sollicitaties wist hij in 1765 de prestigieuze post van maestro de capilla van het Monasterio de la Encarnación in Madrid te verwerven. Dit nonnenklooster stond onder koninklijke protectie. Hier componeerde hij in het begin vooral zarzuela's en andere wereldlijke muziek, maar uiteraard hoofdzakelijk geestelijke muziek.

De cd-opname beoogt een reconstructie van een (liturgische) Mis ter gelegenheid van Maria Onbevlekte Ontvangenis, een feest dat gevierd wordt op 8 december. Het hoofddeel is de Misa "O gloriosa Virginum" (1771), één van zijn 15 missen. De mis wordt afgewisseld met Gregoriaanse gezangen, uit een Spaanse uitgave van 1755-56. In plaats van echte lezingen uit de bijbel zoals bij vergelijkbare reconstructies van Paul MacCreesh is hier gekozen voor instrumentale muziek. Het lijkt hierdoor minder op een echte kerkdienst maar is voor de muziekliefhebber waarschijnlijk toch aangenamer. De mis wordt voorafgegaan door een kort instrumentaal deel, gevolgd door de Gregoriaanse hymne O gloriosa Virginum. Na de mis volgen nog een instrumentaal gedeelte en de Litanie voor de Maagd Maria en het Salve Regina.

De instrumentatie van de mis is bescheiden, met vier strijkers, twee hobo's, twee hoorns, een fagot, een theorbe en een orgelpositief. De vocale bezetting is conform het Spaanse model uit deze periode, twee koren met vier stemmen (2 sopranen-alt-tenor en sopraan-alt-tenor-bas). Door de kleine bezetting ontstaat een transparant geluidsbeeld. De afwisseling met de Gregoriaans gezangen en de instrumentale delen maakt  het geheel extra boeiend.

De a-capella Litanie voor de Maagd Maria is in haar eenvoud indrukwekkend door het koor dat steeds sonoor antwoordt met Ora pro nobis wanneer de voorzanger Maria aanroept. In het

Salve Regina zijn de instrumentalisten nog meer gedecimeerd, maar voldoende om in balans te blijven met de zangers.

Het werk van Antonio Rodríguez de Hita is zeer de moeite waard. Met enigszins beperkte middelen wist hij klinkende resultaten te bereiken. De kwaliteit van de uitvoerende musici is hoog. Mede dankzij de prachtige opname van Leo de Klerk komt de ruimtelijkheid van de opnamelocatie, de romaanse Iglesia de San Cipriano in Zamora, zeer goed tot haar recht.

De cd en het tekstboekje zitten samen in een mooi doosje. Keurig en geen gerommel met een te dik cd boekje dat in een standaarddoosje moet passen, zoals dat tegenwoordig te vaak gebeurt. Het is deze verzorgde uitgave waardig.