Maciej Frackiewicz - WAM-iationen. Mozart

Mozart: Adagio en Rondo KV 617 - Allegro en Andante KV 608 - Adagio en Allegro KV 594 - Andante KV 616 - 12 Variaties over "Ah, vous dirais-je, Maman" - Adagio KV 356

Tabakiernik: WAM-iationen

Maciej Frackiewicz (accordeon) m.m.v. Lukasz Dlugosz, (fluit), Sebastian Aleksandrowicz (hobo), Katarzyna Budnik-Galazka (altviool), Marcin Zdunik (cello), Grzegorz Stopa (accordeon)
GWK Records 13 • 67' •
Opname: november 2015, Swietokrzyska Philarmonie, Kielce (Polen), 22 augustus 2017 Witold Lutoslawski concert studio Poolse radio, Warschau

De Gesellschaft zur Förderung der Westfälischen Kulturarbeit e.V., kortweg GWK, brengt cd's uit van jonge talentvolle musici, soms met onbekend repertoire of met een in de traditionele klassieke muziek minder gangbaar instrument. Op deze cd is het bekend Mozart-repertoire, maar dan wel uitgevoerd op een instrument dat in zijn tijd nog niet bestond, de accordeon. Volgens de in Polen geboren Maciej Frackiewicz (1988) heeft dit instrument veel overeenkomsten met het kleine mechanische orgel en de glasharmonica waarvoor Mozart wel muziek schreef. Bovendien biedt de accordeon, aldus de bespeler, meer mogelijkheden op het gebied van articulatie en kan het de muziek levendiger laten klinken. De musicus benadrukt ook dat het niet om transcripties gaat, maar dat hij alle noten precies zo speelt als Mozart ze componeerde. Het blijft soms toch een wat vreemde gewaarwording om deze muziek zo te horen. Aan de musici ligt het niet, want er wordt overtuigend en goed gespeeld, waarbij Frackiewicz natuurlijk de hoofdrol speelt. Aardig detail is dat hij soms wordt ondersteund door zijn docent Grzegorz Stopa. Als je er eenmaal aan gewend bent en er geen bezwaren tegen een dergelijke uitvoering zijn, is deze cd een mooie aanwinst voor niet alleen de Mozart-liefhebber.

Op verzoek van Frackiewicz componeerde zijn landgenoot Piotr Tabakiernik (1986) WAM-iationen. De componist koos voor een thema en zeven variaties op vijf van de zes composities van Mozart die op deze cd werden vastgelegd. Alleen de variaties over 'Ah, vous dirais-je, maman' betrok hij niet in zijn compositie. Tabakiernik streefde ernaar om zijn werk te laten klinken alsof het door Mozart zelf gecomponeerd was. Maar dan wel ingebed in nieuwe klanken of, zoals de componist het zegt: "Mozart in een ruimtepak." Het werk begint met een stem die indringend en wat agressief een begeleidende tekst opzegt. Helaas kon ik de tekst niet voldoende verstaan, terwijl het verder goed verzorgde en informatieve cd-boekje het wat dit betreft afweten. De accordeon wordt in deze openingsfase vooral als slaginstrument gebruikt. Na twee minuten beginnen de variaties die ik beduidend interessanter en aansprekender vind dan de introductie. Inderdaad, duidelijk herkenbare muziek van Mozart, maar dan beschouwd van uit hedendaags perspectief. Een mooie aanvulling die een completer beeld geeft van Maciej Frackiewicz want de accordeonist speelt zowel klassieke werken als hedendaagse muziek. Frackiewicz is een groot, veelzijdig en gelauwerd musicus. Wellicht slaagt hij erin om de accordeon een wat prominentere plek te geven in de klassieke muziek.