CD-recensie
© Kees de Leeuw, januari 2020 |
Na het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch, afgelopen november, zullen de namen Esther Valentin en Anastasia Grishutina bij de kenners van het lied zeker bekend zijn. Het duo won weliswaar niet de hoofdprijs maar wel de Persprijs, de Publieksprijs en de Junior Jury Prijs. In 2018 kregen de dames de Publieksprijs van de Internationale Schubert competitie in Dortmund. Anastasia kreeg bovendien een speciale onderscheiding voor haar uitmuntende liedbegeleiding. In concertrecensies wordt dit telkens weer genoemd. Het is echt een duo en niet zomaar een soliste met pianobegeleiding. En dat terwijl de dames elkaar pas enkele jaren kennen. Ze hebben allebei een enorme passie voor het lied en hoewel Esther al meewerkte aan enkele opera's geeft ze voorlopig de voorkeur aan het lied. Luisterend naar deze cd kan ik alleen maar bevestigen dat de beide musici heel goed bij elkaar passen en het als het ware een soort twee-eenheid is. De titel van de cd geeft al aan dat het om de liefde draait. De vele kanten van de liefde komen allemaal aan bod. Schubert en Wolf zijn het meest present maar er zijn ook, voor mij althans, minder bekende componisten vertegenwoordigd. De cd begint en eindigt met liederen van de Amerikaan William Bolcom (1938). Hij componeerde 24 'Cabaret Songs'. Het openingsnummer 'Amor' is een wat absurd maar grappig lied en klinkt alsof het uit een musical of soortgelijk genre komt. Voor Esther Valentin is dat geen enkel probleem, hetgeen ook niet echt vreemd is omdat ze zich aanvankelijk niet zo bezig hield met klassieke muziek. In het afsluitende kalme 'Blue' bezingt ze het verlangen van de verliefde want "all I want to do (.) is sit real still with you". Dat is een andere gemoedstemming dan we bij voorbeeld horen in de liederen 'Rastlose Liebe' en 'Gretchen am Spinnrade' van Schubert waar in het laate lied de eeuwige beweging van het spinnenwiel uitgebeeld wordt door zich steeds herhalende zestiende noten. De onrust staat symbool voor het heftige verlangen van Gretchen naar Faust. 'Gretchen im Zwinger' is onvoltooid overgeleverd en het breekt af op zeer dramatische wijze met het herhaalde 'Ich wein(e)' en 'Das Herz zerbricht in mir', wat toch op een echt einde lijkt. Nog meer drama, passie en jaloezie is te horen in Schönbergs 'Warnung', waarin het overigens over een hond gaat. Moritz Eggert (1963) componeerde 'Neue Dichter Lieben' met een knipoog naar Schumanns 'Dichterliebe'. In 'herz vers sagen ' (Herzversagen = hartfalen) blijft de piano 'hangen' in het laatste akkoord en maakt de vocalist met een harde schreeuw een einde aan het lied en dat allemaal binnen twee minuten. Ook de liederen van Hugo Wolf zijn vaak kort maar zeer sprekend. Esther en Anastasia weten telkens de juiste toon en stemming te vinden. De opname is weinig opvallend en dat bedoel ik positief. Het is een cd zoals we van GWK kennen, verzorgd en met een goed gedoseerde hoeveelheid tekst. Hoewel je het nooit weet met grote talenten denk ik dat beide dames, met goede begeleiding van ervaren collega's, een toonaangevend duo zullen worden. Gelukkig ben ik niet de enige die dit denkt. Graham Johnson, dé liedbegeleider bij uitstek, liet zich uit in soortgelijke bewoordingen. index |
|