Jean-Louis Duport - Concertos pour violoncelle

Duport: Celloconcert nr. 1 in e - nr. 3 in A - nr. 4 in D

Raphaël Pidoux (cello), Stradivaria o.l.v. Daniel Cuiller
Mirare MIR 394 • 64' •
Opname: oktober 2017, Théâtre Saint-Louis de Cholet (F)

Klik hier voor de recensie van Aart van der Wal

"Een dandy" wordt de Franse componist en cellovirtuoos Jean-Louis Duport (1749-1819) in het cd-boekje genoemd. Daar willen we meer van weten, maar een uitleg ontbreekt. Net als zijn oudere broer Jean-Pierre (1741-1818) speelde hij in het Concert spirituel in Parijs. Als succesvolle cellisten vertoefden ze vooral in adellijke kringen. Toen het revolutiejaar 1789 naderde, werd de grond te heet onder jean-Louis' voeten. Als hij zijn hachje wilden redden, kon hij Frankrijk maar beter verlaten. Hij verbleef zeventien jaar in Pruisen, waar zijn broer al sinds 1773 werkte aan het hof, waar koning Frederik Willem II net zo muzieklievend was als zijn oom Frederik de Grote. De broer Duport waren bevriend met Beethoven en in 1796 bracht Jean-Pierre, de broer van Jean-Louis, de première van diens cellosonates opus 5, met de componist aan de piano.

Na terugkomst in Parijs in 1806 werd hij cellist in Napoleons keizerlijke kapel. In dat jaar publiceerde hij ook een leermethode Essai sur les doigtés du violoncelle, et sur la conduite de l'archet avec une suite d'exercices . met daarin 21 sonates voor cellosolo. M aar helemaal goed kwam het niet meer met zijn carrière. Hij stierf in betrekkelijke eenzaamheid en armoede.

Van zijn zes celloconcerten schreef hij het eerste nog vóór 1789 in Parijs, de nummers 4 en 5 stammen uit de Pruisische periode. Je hoort erin dat Duport een grootmeester op zijn instrument moet zijn geweest, maar ook dat deze welluidende concertjes niet veel meer zijn dan verdienstelijke speelstukken. De techniek is virtuoos, de sfeer is licht en de melodiek is aangenaam maar niet verrassend. Ook al had Duport in Pruisen een band met Beethoven, diens aanstormende romantiek ging aan de klassiek georiënteerde cellist geheel voorbij.

Maar... met zijn aangename en hoofse speelmuziek kan een cellist voor de dag komen. Raphaël Pidoux en het in Nantes gevestigde, op 'period instruments' spelende ensemble Stradivaria (strijkers aangevuld met hoorns en hobo's) dat al heel lang onder leiding staat van Daniel Cuiller, verdienen een pluim voor hun tot in de puntjes verzorgde en mooi ruimtelijk opgenomen inzet voor een vergeten notenvinder.