© Gerco Schaap, mei 2010

Alfred Hollins: Orgelwerken

Concert Overture in C major – Benediction Nuptiale –A Trumpet Minuet – Allegretto grazioso – Concert Overture in C minor – Evening Rest – Concert Overture in F minor – Andante in D – A Song of Sunshine – Maytime Gavotte – Theme with Variations and Fugue

Timothy Byram-Wigfield op het
Harrison & Harrison-orgel Caird Hall,
Dundee (Schotland).

Delphian DCD34044 • 80' •

Lees hier meer over Alfred Hollins

In de jaren 1883-1888 trad de blinde Engelse musicus Alfred Hollins op als pianosolist met beroemde Europese en Amerikaanse orkesten; vanwege de fysieke eisen die aan een concertpianist worden gesteld, zag hij echter af van een solocarrière op dat instrument. Des te actiever werd hij als organist, eerst in Upper Norwood (Londen), later in de St George’s Free Church in Edinburgh. Hij bouwde een reputatie op als concertorganist en ondernam vanuit Edinburgh tournees naar Zuid-Afrika, de Verenigde Staten, Canada en Australië.

Alfred Hollins (1865-1942)

Onder de tientallen orgelwerken die Hollins tussen 1884 en 1942 schreef, bevinden zich drie orkestraal gedachte concertouvertures, voluntaries, Préludes en postludes voor kerkelijk gebruik, maar ook stukken “om het publiek te amuseren”. Tot die laatste categorie behoren A Song of Sunshine, het overbekende Trumpet Minuet, het minder bekende Allegretto grazioso en de bevallige Maytime Gavotte.

Een hele cd muziek van één componist, je zou kunnen denken dat dit op den duur gaat vervelen maar niets is minder waar. Door de slimme opbouw van het programma – substantiële stukken (de concertouvertures en het variatiewerk) afgewisseld door muziekjes met minder grote pretentie en stemmingsstukken als Evening Rest, de Benediction Nuptiale en het Andante in D – blijf je luisteren. En natuurlijk door de boeiende manier waarop Timothy Byram-Wigfield (Director of Music van de St George’s Chapel, Windsor) deze stukken registreert en vertolkt. Daarbij koos hij een voor dit repertoire bijzonder geschikt orgel: het door Hollins zelf begin jaren twintig ontworpen concertorgel in de Caird Hall in Dundee (Schotland). Hoewel het orgel niet zo groot uitviel als hij het had bedoeld, beantwoordde het wel aan Hollins’ ideeën over hoe het ideale concertorgel moest klinken. Het instrument werd in 1923 voltooid door de firma Harrison & Harrison en in 1992 door dezelfde firma gerestaureerd, met behoud van de pneumatische tractuur.

Het actieve label Delphian Records, dat al meer cd’s van Engelse concertorgels uitbracht, wordt bij mijn weten niet in Nederland vertegenwoordigd. Maar laat dat geen belemmering zijn om deze cd via de website van Delphian te bestellen. Na de Hollins-cd van David Liddle, die alweer zo’n zestien jaar geleden door Priory werd uitgebracht, is dit een welkome aanvulling in de orgelcatalogus.

Dundee, Caird Hall (foto: Raymond Parks)