© Emanuel Overbeeke, mei 2022

Yun: Celloconcert (1976) - Vijf stukken voor piano (1958) - Nore (1964) - Interludium A (1982) - Espace I (1982)

Luigi Piovano (cello), Aldo Orvieto (piano), Japan Philharmonic Orchestra o.l.v. Tatsuya Shimono
Kairos 15090 • 68' •
Opname, maart 2020, Suntory Hall, Tokio); maart 2021, Concertzaal van de Fondazione Spinola per l'Arte, Turijn

Misschien was het omdat ik lange tijd niets van Yun gehoord had en/of omdat ik bij Kairos hardcore nieuwe klanken verwacht, in ieder geval was de cd een verrassing. (Veel nieuwe muziek is trouwens niet hardcore modern.) Deze cd biedt vertrouwde lyriek in een modern jasje. Soms is het niet eens zo modern. Dat geldt het meest voor de vroegste werken op de cd (Nore en de Fünf Stücke) waarbij ik sterk moest denken aan Schönberg en Berg: van de laatste de lyriek, van de eerste de onberekenbare vorm uit zijn atonale fase. Moderner in de details maar even bijna traditioneel-expressionistisch in de gestiek zijn de jongste twee werken: Interludium A voor piano en Espace I voor cello en piano. Hoewel Yuns Koreaanse afkomst in elke biografie obligaat wordt vermeld, hoorde ik hier vrijwel niets van exotiek of multiculturalisme.

Dat ik met plezier luisterde, was mede te danken aan de musici die weliswaar niet zeer uitgesproken zijn, maar zich daardoor niet uitdrukkelijk plaatsen tussen componist en luisteraar. Met name van de pianist heb ik zeer genoten. Of Yuns muziek met de jaren milder is geworden (ik had veel dramatischer en verrassender muziek verwacht), zal ik uitzoeken. Of ik milder ben geworden en daarom Yuns mildheid nu beter kan waarderen, mogen anderen zeggen. In ieder geval is de hoes een nieuwe bevestiging van het leuke beleid van KAIROS om nieuwe muziek op het doosje vergezeld te doen gaan van een prachtig modern schilderij dat goed past bij de muziek.