CD-recensie

 

© Emanuel Overbeeke, mei 2021

Schoenberg – Pierrot Lunaire

Schönberg : Pierrot Lunaire op. 21 - Fantasie voor viool en piano op. 47 - Zes kleine pianostukken op. 19

Johann Strauss jr.: Kaiserwalzer op. 437 (bew. Schönberg)

Webern: Vier stukken voor viool en piano op. 7

Kreisler: Kleine Weense Wals

Patricia Kopatchinskaja (viool en spreekstem), Meesun Hong (viool en altviool), Júlia Gállejo (fluit), Retop Biero (klarinet), Marko Milenkovic (altviool), Thomas Kaufmann (cello), Joonas Ahonen (piano)

Alpha 722 • 73' •
Opname dec. 2019, Radiostudio, Zürich

   

Een van de grote vragen voor musici bij de muziek van Schönberg is ‘Hoe brengen we het Sprechgesang'? Erik Voermans wijdde er ooit een boeiend artikel aan door ongeveer zes uitvoeringen met elkaar te vergelijken. Kopatchinskaja heeft op die vraag een antwoord dat al enigszins wordt aangekondigd met haar portret op de omslag van de cd: zij wil vooral gek en grappig zijn. Haar manier waarop is zeker niet authentiek maar wel beslist onderhoudend. (Niemand tegenwoordig is in deze kwestie authentiek want niemand wil terug naar een wijze van zang en theater die in 1912 volstrekt bon ton was en nu volledig ouderwets.) Haar mix van zang en spreken heeft vooral iets dartels en onbekommerd en past bij de artieste die eerder Beethovens Vioolconcert speelde met blote voeten en graag de niet-klassieke muziek verkent. Niet de precisie van de partituur, maar de leuke gekkigheid van de hoofdspeelster staat voorop (vrijwel alle illustraties in het tekstboekje staan in het teken van de figuur Pierrot).

Die houding lijkt ook de leidraad in de vertolkingen van de overige werken waarin Kopatchinskaja's hang naar gekkigheid en luchtigheid een instrumentale vorm krijgt. Weberns Vier stukken en Schönbergs Fantasie klinken daardoor anders dan gewoonlijk: niet zwaar op de hand alsof de wereld elk moment kan vergaan, maar een vlinderachtige lichtheid waarvan vooral de vele klankkleuren profijt hebben. Schönbergs Fantasie voor viool en piano, meestal gebracht als iets ernstigs en ondoordringbaars, krijgt in veel passages een zwier die men op deze cd ook hoort in de werken van Strauss en Kreisler.

Als deze cd tot doel heeft Schönberg te bevrijden van dodelijke ernst en hem te brengen met humor en theater, dan is die zeer geslaagd.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links