CD-recensie

 

© Emanuel Overbeeke, december 2018

 

Ravel: The complete Solo Piano Works

Ravel: Miroirs - Jeux d'eau - Menuet antique - Menuet in cis - Gaspard de la nuit - Sonatine - Pavane pour une infante défunte - Valses nobles et sentimentales - Sérénade grotesque - Menuet sur le nom d'Haydn - À la manière de Borodine - À la manière de Chabrier - Le tombeau de Couperin

Larissa Dedova (piano)
Centaur CRC 3581/82 • 2.28' • (2 cd's)
Opname: oktober, november 2015, februari, maart, april 2016, Elsie & Marvin Dekelboum Concert Hall, Maryland (VS)

   

Een a-chronologische volgorde bij een volledig overzicht duidt op beleid. Op cd 1 staan de werken die in de receptiegeschiedenis van Ravels muziek het eerst prooi werden van een exuberante aanpak (Jeux d'eau, Miroirs en vooral Gaspard de la nuit), op de cd 2 de ogenschijnlijk meer klassieke en gereserveerde werken zoals Sonatine, Valses nobles et sentimentales en met name Le tombeau de Ccouperin. Bij beluistering vermoedt men aanvankelijk een ander beleid. Tot welke categorie men een werk ook wil rekenen, Dedova houdt ervan bij volgens haar bijzondere details met tempovertragingen en licht aangezette accenten aan te geven dat hier iets bijzonders aan de hand is. Ze houdt van een robuuste gestiek, is niet iemand voor impliciete expressie tussen neus en lippen door en kiest eerdere voor langzamere dan voor snellere tempi. In principe hanteert ze één tempo voor het complete werk, met name in de ‘kleinere' stukken waarin duidelijk sprake is van één stemming op een niet-exuberante wijze. Bewandelt Ravel een langer parcours vol tegenstrijdige effecten, zoals in de hoofdwerken op cd 1, dan loopt Dedova het risico dat de werken uiteenvallen, al weet ze dit vaak te ondervangen door een prachtig toucher dat de aandacht afleidt van een soms al te flexibele puls. Naarmate de dubbel-cd vordert, wordt de keuze voor de a-chronologische volgorde duidelijk. In de werken op cd 1 neemt ze opzichtiger vrijheden, op cd 2 is de cadans zichtbaarder. Dan blijkt dat ze evengoed in staat is tot zowel krachtig als zeer verfijnd spel. Poezelig of hamerend wordt het nooit. Dan begrijp ik beter het halleluja van haar cv.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links