CD-recensie

 

© Emanuel Overbeeke, februari 2022

Debussy: Salut printemps - La damoiselle élue - Les angélus - L'ombre des arbres dans la rivière embrumée

Hahn: Paysage triste - Études latines

Christiane Karg (sopraan), Angela Brower (alt). Daniel Behle (tenor), Tareq Nazmi, Gerold Huber en Max Hanft (piano), Chor des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Howard Arman
BR Klassik 900529 • 56' •
Opname: febr., mei, juni 2021, BR Studio, München

   

Deze cd bevat overwegend koorwerken van twee Franse componisten. Debussy begon als een zoekend kind van zijn tijd en werd een geniale eigenheimer, Hahn was een overtuigd kind van zijn tijd en beter in welluidende dan in revolutionaire stukken. Dat geeft deze cd een dubbel karakter. De werken van Hahn en de vroege stukken van Debussy (Salut printemps en La demoiselle élue) klinken veel bezadigder, voller en pathetischer dan Debussy's overige werken. La damoiselle élue klinkt hier in een versie voor twee zangstemmen, koor en twee piano's, gemaakt door Howard Arman in 1980 en herzien in 2020. Karg zoals veel niet-Duitse musici lijdt enigszins aan de misvatting (zij gelukkig veel minder dan veel van haar collega's) dat Franse muziek zich vooral kenmerkt door een overfijning die vraagt om een oversubtiele aanpak waardoor zij vaak voorbijgaan aan het quasi-achteloze van deze muziek. Dat betekent dat Karg in Debussy's vroege werken meer overtuigt dan in het lied L'ombre des arbres dans la rivière embrumée. Wat de transcriptie van het lied Les angélus voor koor, gemaakt door Clytus Gottwald, mist aan soberheid, wint het aan pathos. Daarmee loopt het vooruit op de Études latines van Hahn. Het zijn prachtige liederen, maar zonder een mysterieuze dubbele bodem die uitnodigt tot herhaald luisteren. Dat bezwaar vergeet men bij deze prachtige uitvoering.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links