CD-recensie

 

© Emanuel Overbeeke, april 2020

The Unknown Debussy - Rare Piano Music

Debussy: Preludes oubliés - Petite valse - Fêtes galantes - Le martyre de Saint-Sébastien - No-Ja-Li (le palais du silence) - Le roi Lear - Un jour affreux avec le diable dans le beffroi - A Night in the House of Usher

Nicolas Horvath (piano)
Grand Piano GP 822 • 84' •
Opname: juli 2019, La Fabrique des Reêves, Misy-sur-Yonne (F)

   

Deze cd snijdt vele kwesties aan. Ten eerste de muziek. Bijna alle werken zijn niet eerder opgenomen en alleen bekend bij de grootste Debussykenners. Het zijn allemaal aanzetten tot theatercomposities die hij om onbekende redenen niet heeft afgemaakt. Debussy begon aan vele opera's en voltooide er slechts één, Pelléas et Mélisande (1902). De meeste composities op deze cd zijn van later datum en bleven onvoltooid, naar verluidt omdat hij zich niet wilde herhalen maar niet kon loskomen van het ene voltooide werk. We krijgen hier die composities in een versie voor piano (andere zijn er meestal niet), maar wie de orkestraties van een enkel deel kent, moet erkennen dat de orkestversie veel sterker is. De oorspronkelijke pianocomposities uit deze jaren zoals Estampes, Images, Préludes en Etudes zijn ook veel sterker dan deze aanzetten. Misschien vond ook Debussy dat het niet helemaal geslaagde werken waren en liet hij ze daarom achter. Vervolgens schonk zijn weduwe allerlei velletjes aan vrienden zodat nog steeds in nalatenschappen manuscripten worden ontdekt. Wat zegt dit over de werking van zijn creativiteit? Moest hij vele pogingen doen voordat hij tevreden was en publiceerde hij vervolgens alleen het sterkste?

De composities zijn niet alleen van Debussy. De voltooier, de Engelse Debussy-kenner Robert Orledge, bemoeide zich met de stukken en aarzelde niet passages toe te voegen. De grootste inbreng had hij in Un jour affreux avec le diable dans le beffroi. Het materiaal werkte hij om tot een virtuoze parafrase die veel pianistischer klinkt dan de andere composities op de cd. Het libretto ervan wordt verteld in het Frans, maar is van Orledge en gebaseerd op een libretti van Stephen Wyatt, geboren in 1948, en wordt hier gebracht als monoloog. Ook de pianist deed een duit in het zakje. In de pianoversie van A Night in the House of Usher voegde hij een eigen cadens toe.

Ik had liever gezien dat Orledge en Horvath hun neiging tot eigen creativiteit hadden ingetoomd, maar waarschijnlijk hadden we dan niet deze cd gehad, omdat het overgeleverde materiaal gespeeld zonder enige opsmuk veel saaier is. De pianist speelt goed, maar ik wil graag weten hoe hij omgaat met oorspronkelijke composities. De vragen die ik oproep in deze recensie kan ook Orledge in zijn uitstekende toelichting niet beantwoorden.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links