CD-recensie

 

© Emanuel Overbeeke, december 2018

 

Debussy: Études nr. 1-12 (Boek I en II)

Ravel: Gaspard de la nuit

Joseph Moog (piano)
Onyx Classics 4204 • 65' •
Opname: oktober 2017, SWF Studio, Kaiserslautern (D)

   

De Études van Debussy zijn de laatste jaren een speelbal geworden voor de meest uiteenlopende soorten musici. Enerzijds is dat goed, omdat daarmee wordt aangetoond dat de stukken uiterst veelzijdig zijn en veel meer dan wat de eerste exegeten ervan dachten. Die veelzijdigheid is een teken van grote kwaliteit. Anderzijds is de interpretatie van deze jonge Duitse pianist nogal aanvechtbaar. Hij is voor zover ik weet de eerste die de études primair opvat als études en daarmee oefenstukken. Ook als Debussy een textuur maakt waarin étude-achtige figuren zo lijkt het terloops voorbij komen, maakt hij deze figuren tot de kern van het stuk, vooral door zeer te hechten aan ritmische regelmaat en een zeer klassieke frasering. Zeer duidelijk is dat te horen in de étude retrouvée, de eerste versie van étude nr. 11. Terwijl Debussy meer en meer afstand doet van de patronen en de zwier de overhand geeft op de oefeningen, blijft Moog de technicus die de opzichtige precisie het volle pond blijft geven. Helemaal duidelijk is die oriëntatie in die passages waarin opzichtig technisch machtsvertoon door de componist verlangd wordt. Hans Henkemans zei ooit over de études, met name de vijfde voor de octaven: je moet het kunnen spelen als Liszt, maar je mag het niet. Moog doet dat wel en graag.

Ravels Gaspard de la nuit is weliswaar geen étude, maar wel de afgelopen decennia een voertuig geworden voor pianisten die ons willen laten horen dat ze alles in huis hebben. Moog heeft bijna alles in huis en is, om met Guido van Oorschot te spreken, in deze cd meer pianist dan musicus. Ik bewonder Moogs enorme techniek en souplesse, maar het klinkt alsof hij geen thuiswedstrijd speelt. (Zijn eerdere cd met Brahms en Strauss overtuigde mij veel meer.) Zijn spel is voor dit repertoire te glad en te knap en nog te weinig doorleefd en persoonlijk, alsof hij de muziek te vroeg heeft opgenomen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links