CD-recensie

 

© Emanuel Overbeeke, oktober 2017

 

Debussy: Masques - D'un cahier d'esquisses - L'isle joyeuse - Images I - Images II - Estampes - Children's corner

Steven Osborne (piano)
Hyperion CDA68161 • 73'•
Opname: november 2016, Londen

 

Dit is de tweede cd van Steven Osborne met solowerken van Debussy - een paar jaar geleden maakte hij er één met de 24 Préludes uit de jaren 1910-1912 (Hyperion CDA67530) en tussendoor verscheen een dubbel-cd met alle pianowerken van Ravel (Hyperion 67731/2). In zijn nieuwste profiteert hij van de ervaringen met Ravel. De hoofdwerken geschreven tussen 1903 en 1907 lijken zich veel meer te lenen voor mysterieuze mistbanken en sensuele schoonheid, maar ze zijn juist gebaat bij een grote, ritmische strakheid, alsof men van Ravel de Sonatine en de Valses nobles et sentimentales speelt. Te weinig ritmische precisie is vaak ingegeven door de vrees dat de klankkleur bij teveel strakheid onvoldoende aan bod zou komen, maar deze angst is typerend voor mindere goden die niet helemaal in staat zijn beide aspecten het volle pond te geven. Osborne heeft voldoende inzicht in de structuur van deze werken om te beseffen wanneer het ritme voorop moet staan, wanneer de klank meer dient voor de vorm en meer voor zichzelf. De sterkste stukken op deze cd zijn daarom de Estampes en de Images omdat de puntigheid en de nuance elkaar hier het meest stimuleren. Bij de overige stukken is het verleidelijk te psychologiseren. Children's corner lijkt qua klank neutraler dan de overige werken en klinkt op de meest onklassieke passages genuanceerder dan gewoonlijk. Bij de drie stukken uit 1904 (Masques, D'un cahier d'esquisses en L'isle joyeuse) is veeleer het omgekeerde aan de hand. Deze bedenking weegt er niet op tegen het luisterplezier dat vooral Images en Estampes mij verschaften. Ook het leesplezier (dankzij een tekstboekje van de Engelse francofiel Roger Nichols) was niet te versmaden.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links