CD-recensie

 

© Emanuel Overbeeke, oktober 2017

 

Debussy: Strijkkwartet op. 10

Ravel: Strijkkwartet

Chausson: Chanson perpétuelle*

Quatuor Van Kuijk, Kate Lindsey (mezzosopraan)*, Alphonse Cemin (piano)*
Alpha Classics 295 • 65' •
Opname: december 2016, Aix-en-Provence

   

Van de strijkkwartetten van Debussy en Ravel bestaan al vele opnamen, waaronder diverse zeer goede, maar zelfs met de kennis van de beste uitvoeringen is deze cd een aanwinst. Veel uitvoeringen herkent men aan een keuze: of de klank of de polyfonie staat voorop. Ook de afwisseling tussen tonaliteit en modaliteit wil sommige gezelschappen inspireren tot een keuze waarbij of het een of het ander ietwat op de achtergrond komt te staan. Van een keuze lijkt hier amper sprake. De belangrijkste keuze is voor een lichtheid van toucher, in de wetenschap dat de precisie in het ritme, de rijkdom in de klank en de afwisseling van polyfonie en homofonie perfect in balans zijn. De greep op de architectuur is ongemerkt (cesuren worden nauwelijks aangezet) en de continuïteit overstijgt het contrast tussen tonaliteit en modaliteit. Waar andere viertallen soms de verschillen tussen Debussy en Ravel benadrukken, wat vaak erop neerkomt dat Debussy bij vlagen te dromerig klinkt en Ravel te aards, is hier de Franse sfeer met een quasi-achteloze expressie het bindende element.

Omdat het vaste duo Debussy-Ravel een klein uur duurt, is er op de cd ruimte genoeg over voor iets extra's. Sommigen kiezen het kwartet van Dutilleux, anderen muziek van Webern (waarin versplintering van klank van het grootste belang is) en de Kuijks – voor zover ik weet voor het eerst – voor een lied van Chausson. De sfeer wordt aardser en somberder, niet Jenseits maar temidden van Gut und Böse, maar het niveau van de uitvoering, vooral dankzij de zangeres, doet het lied perfect aansluiten op de kwartetten. De zangeres geeft ook het lied een quasi-achteloze expressie die het werk, ondanks het feit dat het veel klassieker van opzet is dan de kwartetten, tot een fraai vervolg maakt op de kwartetten. Deze Franse musici moeten meer cd's maken. Hun eerste cd met werken van Mozart (het geluidsfragment op de website van het kwartet smaakt naar meer) bevestigen op prachtige wijze het adagium over de Oostenrijker als de meest Franse onder de Duitse componisten.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links