© Basia Jaworski, juli 2016

Sjostakovitsj: Six Romances on verses by W.Religh, R.Burns and W. Shakespeare op.62a - Annie Laurie, Scottish Ballad (door Sjostakovitsj bewerkt voor zangstem en orkest) - Michelangelo-suite op.145a

Gerald Finley (bas-bariton), Helsinki Philharmonic Orchesta o.l.v. Thomas Sanderling

Ondine ODE 1235-2 • 62' •

Een cd met allemaal wereldpremières en dat ook nog uit de pen van één van de beroemdste componisten! Kan dat? Ja, dat kan, maar dan moet je het woord "premières" met een korreltje zout nemen. De Suite on poems by Michelangelo Buonarroti is al meerdere keren opgenomen, zowel met piano als met orkestbegeleiding (de originele versie met het opusnummer 145 was gecomponeerd voor basstem en piano, de orkestbewerking, opus 145a, is van de hand van Sjostakovitsj zelf), zij het in de Russische vertaling van de gedichten door Avram Efros. Het nieuwe van deze opname houdt in dat de liederen gezongen worden in de taal van de dichter, het middeleeuwse Italiaans, een taal die bariton Gerald Finley ooit heeft gestudeerd. Of het verschil nu echt wezenlijk is kan ik niet beoordelen, voor mij klinkt het nog steeds Russisch, maar misschien ken ik de liederen gewoon te goed? Mooi is het in ieder geval wel, zeker omdat het zo prachtig gezongen wordt. Ook de zes Romances in de versie voor orkest werden al eerder opgenomen, en wel door Rozjdestvenski. Of het allemaal iets uitmaakt? Nee. De liederen zijn waanzinnig mooi en de uitvoering . Daar kom ik superlatieven voor te kort. Ik houd van Gerald Finley, ik houd van zijn stem met zijn unieke timbre die je het gevoel geeft van een warm bad. Hij is ook een intelligente zanger die zeer zorgvuldig met de teksten omgaat zonder ze meteen nadrukkelijk te declameren. Dat Thomas Sanderling er een feeling voor heeft, met de composities van Sjostakovitsj, is meer dan evident. Samen met het Filharmonische orkest uit Helsinki zorgt hij voor een werkelijk sensationele lezing van deze werken. Zwaarmoedigheid en somberheid blijven behouden zonder dat ze te zwaar op je hart drukken.
Er staat één echte première op de cd: de Schotse ballade "Annie Laurie" beleeft hier wel degelijk zijn eerste orkestrale uitvoering.