CD-recensie

 

© Basia Jaworski, juni 2016
Blogspot op https://basiaconfuoco.wordpress.com/

 

Chopin: Préludes op.28 - Nocturne in c, op.48 nr. 1 - Pianosonate nr. 2 in bes, op. 35 - Polonaise in As, op. 53 (Heroique)

Seong-Jin Cho (piano)

DG 4795332  • 72' •

Live-opname: 2015, Warschau

Seong-Jin Cho speelt Polonaise in As:
https://www.youtube.com

   

Mensen houden van competities. Maar ook de platenmaatschappijen. Op die manier krijgen ze hun publiekstrekker in spe op een presenteerblad opgediend, want aan een echt ouderwetse "talentscouting" wordt er nog amper gedaan. 
Nu heb je concoursen en concoursen, maar als het om het pianistendom gaat telt het Internationale Fryderyk Chopin Competition als één van de meest prestigieuze ter wereld. Geen wonder dus dat de eerste prijswinnaar met een dik platencontract met een gerenommeerde firma naar huis gaat. 

De tijdens het concours nog maar 21-jarige Seong-Jin Cho was al een tijd geheimtip bij de insiders: zo speelde hij al met het Amati Ensemble in Maastricht lang voordat zijn naam op ieders lip kwam. Toch was zijn overwinning voor velen een grote verrassing. Zuid-Koreanen beschikken doorgaans over een vrijwel volmaakte techniek, maar vaak wordt ze een zeker automatisme en weinig gevoel voor nuancen verweten. Zo niet deze jonge man. Zijn interpretatie van de werken van hét nationaal Pools symbool zijn goed doordacht en zeer . Pools. Ik kan mij dan ook niet aan de indruk onttrekken dat hij de grootste Poolse pianisten goed bestudeerd had. Wat absoluut niet inhoudt dat hij ze kopieert, integendeel! Het duidelijkst hoor je het in de Polonaise in As, de "Heroïsche", die onder zijn handen veel minder heroïsch klinkt dan ik gewend ben, lichter. Persoonlijk had ik er liever nog wat meer accenten in willen horen, maar zo kan dat ook. 
Ook de Marche funèbre klinkt bij hem minder statig dan gewoonlijk, zo gespeeld had het ook één van de Préludes kunnen zijn. Cho speelt ze zeer elegant, met een lichte touch, al wil hij in nr. 20 nog af en toe flink op de pedaal trappen. Iets waar hij zich voor revancheert met een verstilde aanloop tot nr..21. Wanneer hij bij de laatste, in d-mineur belandt, weet je precies waarom hij niet anders kon dan winnen. Poëzie ten top, zoals de geborduurde bloemen van Mimi. 
De cd is live tijdens het Concours in Warschau opgenomen.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links