Ravel: Vioolsonate nr. 2 in G - Berceuse sur le nom de Gabriel Fauré

Debussy/Matthews/Graffin: Clair de lune

Enescu: Vioolsonate nr. 3 in a, op. 25 - Hora Unirii

Philippe Graffin (viool), Claire Désert (piano)
Avie AV2399 • 68' •
Opname: september 2018, Klaus von Bismarck Saal, WDR Funkhaus, Keulen

In het boekje schrijft Philippe Graffin dat hij graag had gezien dat Debussy een werk voor viool solo had geschreven. Hoe zou dat hebben geklonken? Misschien wel in de stijl van een solosonate van Ysaÿe, want beide componisten waren met elkaar bevriend. Aan de andere kant: Ysaÿes derde solosonate lijkt te zijn geïnspireerd op Debussy's La Mer: er is weinig fantasie voor nodig om de zee in deze sonate als het ware ingekapseld te horen. Slechts vier snaren, maar de gehele wereld kan er in worden verpakt.

Ysaÿe speelt weliswaar niet de hoofdrol in dit nieuwe album, maar er vallen wel twee wereldpremières te registreren: zijn (postume) sonate op. 27bis en de 'Petite Fantaisie romantique'. Hoe zijn die boven water gekomen? Graffin vond de sonate niet alleen in schetsvorm, maar ook in een - op een onvoltooide finale na - compleet ontwerp. Waarom is het daarbij gebleven? En waarom is dat ontwerp zo lang onontdekt gebleven? Het maakte immers deel uit van een goed gevuld schetsboek dat na de dood van de componist (en violist!) van hand tot hand is gegaan. Vreemd genoeg is het violisten noch musicologen in al die jaren niet opgevallen. Of ze hebben er niets mee gedaan. Graffin heeft de finale - uiteraard in Ysdaÿe-stijl - voltooid en daardoor zijn we een belangrijke aanwinst rijker. De 'kleine romantische fantasie' heeft niet veel om het lijf, maar ook in dit geval geldt dat het als premièrestuk zeker de aandacht verdient. Broederlijk naast Ravel, Debussy en Enescu heeft het een boeiende cd opgeleverd en zeker niet in de laatste plaats dankzij het uitmuntende spel van violist en pianiste. De titel van dit album is ontleend aan het tweede deel van Ravels Vioolsonate in G.