CD-recensie

 

© 1999 Aart van der Wal

 

Wolf: Uit Mörike-Lieder: Elfenlied - Zitronenfalter im April - Auf eine Christblume I en II - Der Gärtner - Er ist's - Denk es, o Seele! - Schlafendes Jesuskind - Auf ein altes Bild - Frage and Antwort - Im Frühling - Gesang Weylas - Die Geister - Nixe Binsefuss. Uit Goethe-Lieder: Blumengruss - Gleich und gleich - Anakreons Grab - Die Spröde - Die Bekehrte - Der Schäfer - Philine - Epiphanias - Nimmer will ich dich verlieren - Phänomen - Hochbeglückt in deiner Liebe.

Ruth Ziesak (sopraan), Ulrich Eisenlohr (piano).

Sony Classical SK 53278 • 67' •


Onbekend maakt onbemind, maar dit lot verdient Ruth Ziesak zeker niet. Zij heeft voor deze liederen het goede (zij het in het hogere register soms wat spitse) stemtype en weet de complexe muzikale gedachtestroom interpretatief goed naar haar hand te zetten. Taalbeheersing, dictie en inbeeldingsvermogen staan op hoog niveau en ze heeft aandacht voor het kleinste detail, zonder dat de soms zeer grillige structuur daaraan wordt opgeofferd. In het etherische Schlafendes Jesuskind en Gesang Weyglas worden in een verstilde, onaardse sfeer fraaie legatobogen getrokken. In Die Spröde sprankelt en tintelt het voorjaar en is haar ademhalingstechniek een klasse apart. De dikwijls fragmentarische opbouw van de liederen met de zich daarbinnen voltrekkende minuscule wendingen en snelle stemmingswisselingen, krijgt het juiste reliëf. Zelfs in zeer korte frasen is er nog ruimte voor kleuring. De muzikale intuïtie leidt haar ook de weg in het spanningsveld tussen een ogenschijnlijk ontbrekende tonica en de scherpe, conflictrijke scheiding van melodie en harmonie bij zangstem en piano. Het resultaat is een indrukwekkend panorama dat is opgebouwd uit ogenschijnlijk onbelangrijke details, die alleen in onderlinge samenhang een springlevend, muzikaal organisme vormen. Soms lijkt een volksliedje uit de Franse Auvergne ineens heel dichtbij, dan weer verbluft de Wagneriaanse chromatiek. Eisenlohr speelt hier een eminente pianopartij, met een egaal, zangerig toucher, maar waar nodig bits en pregnant. De programmakeuze in de Mörike-Lieder is naar mijn smaak niet afwisselend genoeg. De opname volgens Sony's nieuwe Super Bit Mapping procédé is een toonbeeld van helderheid en definitie, al zullen de pedaalgeluiden op de koop toe moeten worden genomen. Over de vertolkers geen woord in het cd-boekje, maar wel een uitgebreid verhaal over "high definition sound". Schandelijk!


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links