CD-recensie

 

© Aart van der Wal, oktober 2019

Sjostakovitsj: Pianotrio nr. 1 in c, op. 8

Dvorák: Pianotrio nr. 4 in e, op. 90 (Dumky)

Weinberg: Pianotrio op. 24

Trio Karénine: Paloma Kouider (piano), Fanny Robilliard (viool), Louis Rodde (cello)
Mirare MIR472 • 69' •
Opname: mei 2019, Maladrerie Saint-Lazare, Beauvais (F)

   

Drie pianotrio's van Sjostakovitsj, Dvorák en Weinberg broederlijk verenigd op dit album, kan dit wel? Het lijkt een nogal bonte verzameling, maar dat is slechts schijn: gedrieën wortelen ze niet alleen in de Centraal- en Oost-Europese traditie, maar ze hebben ook de romantisch gekleurde, afwisselend melancholieke en vreugdevolle grondstemming gemeen. Al loopt het tijdsbeeld nogal sterk uiteen: Dvorák completeerde het ‘Dumky'-trio in 1891, Sjostakovitsj zijn eerste, slechts eendelige trio in 1923 en Weinberg zijn enige trio in 1945.

Het in 2009 opgerichte Trio Karénine is Frans van origine en ontleent zijn naam aan de schoonheid uitstralende heldin uit Tolstojs Anna Karenina. Wat dat eerste betreft: dat is wat dit trio op deze cd voortdurend uitstraalt: schoonheid, in termen van klank, stemvoering en samenspel. Maar er is gelukkig meer: de met overrompelend energieke interpretaties stralen groot gezag uit. We komen niet tekort aan Slavische gloed en die zo bijzondere combinatie van vreugdevolle erupties en diep gevoelde weemoed.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links