CD-recensie
© Aart van der Wal, juni 2021 |
Er zijn van die albums die, als je alleen al de namen van de uitvoerenden ziet afgedrukt, al van tevoren weet dat 'het goed zit'. Dat geldt zeker voor deze Weber-uitgave, met als aanleiding zowel de feestelijke opening van het operahuis aan de Berlijnse Gendarmenmarkt op 26 mei 1821 als de première van Der Freischütz op 18 juni, dus tweehonderd jaar geleden. De gemaakte keuzes mogen dan voor de hand liggen (drie ouvertures, twee aria's en het al even bekende Konzertstück), het programma is afwisselend genoeg om te blijven boeien. En zeker omdat er op de uitvoeringen werkelijk niets valt aan te merken: het gehele beeld staat als een huis. Prohaska kan ieder vocaal genre aan en Helmchen is een pianist van grote statuur. Dan is er Christoph Eschenbach, chef-dirigent van het Konzerthaus-Orchester-Berlin, die misschien visueel niet zo mag boeien, maar wel eersteklasvakwerk aflevert. Je zou kunnen zeggen: het type kapelmeester in hart en nieren. Stephan Reh heeft het tot in de puntjes vastgelegd. index |
|