© Aart van der Wal, juli 2017

Walton: Vioolconcert in b (1939/1943)* - Partita for Orchestra - Variaties op een thema van Hindemith - Spitfire Prelude and Fugue (uit de film 'The first of the few')

Anthony Marwood (viool)*, BBC Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Martyn Brabbins

Hyperion CDA67986 • 67' •

Opname: september 2013 en april 2016, City Halls, Candleriggs, Glasgow

Jammer dat de muziek van William Walton (1902-1983) in ons land zo weinig aan bod komt, onverschillig of het zijn orkestwerken, concerten, oratoria dan wel zijn opera's en kamermuziek betreft. Het is trouwens het droevige lot van de meeste Engelse muziek. Van de muziek van de grote Fin Jean Sibelius kan overigens hetzelfde worden gezegd. Dat heeft niets met de kwaliteit ervan te maken, maar misschien wel met het idioom dat ons op de een of andere manier nu eenmaal minder ligt dan Bruckner of Mahler. Terwijl het toch Walton was die in navolging van Gordon Parry, Charles Villiers Stanford en Edward Elgar de nationale muzikale identiteit nog eens stevig in uiterst vruchtbare grond plantte. Deze uiterst creatieve en productieve autodidact schreef schitterende muziek en wie oren heeft om te horen. Maar het is zoals het is. Wie zich niet al te zeer laat afschrikken kan aan een buitengewoon fascinerende luistertocht beginnen die een aanvang neemt bij de Engelse virginalisten en misschien wel (voorlopig!) eindigt bij Thomas Adès. Wie minder avontuurlijk is ingesteld kan alleen al zijn muzikale hart ophalen aan de sublieme Engelse barokmuziek. Op cd natuurlijk, want in de concertzaal is het ook wat dit betreft schraalhans keukenmeester.

Dus mogen we ons gelukkig prijzen daar er de cd is die misschien in de beleving van sommigen nogal donkere krochten van de Engelse muziek in een helder licht weet te zetten, zelfs vooroordelen wegneemt, met uiteraard in de voorste gelederen de Engelse labels, zoals in dit geval Hyperion die drie grote werken van Walton op deze cd samenbracht: het Vioolconcert uit 1939 (herzien in 1943), de Partita voor orkest uit 1957 (speciaal geschreven voor George Szell en zijn virtuoze Clevelanders) en de Hindemith-variaties voor orkest uit 1963. Dan is er het nogal buitenissige maar daardoor juist zo avontuurlijke miniatuur 'Spitfire Prelude and Fugue' uit de film 'The first of the few' die voor menigeen een regelrechte ear-opener zal zijn. Alleen al die stevige fanfare aan het begin... 'Let the Spitfires come!' Het klinkt bovendien zo Brits als Albion maar kan zijn.

Over de uitvoeringskwaliteit hoeft niet te worden uitgeweid: die is subliem. Het BBC Scottish Symphony Orchestra is een ensemble dat deze stukken met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten heeft gekregen, Martyn Brabbins is meer dan slechts een dirigent die keurig op de keuken past en bovendien al veel werk van Walton heeft opgenomen (u vindt besprekingen daarvan op onze site). En dan is er de violist Anthony Marwood die in dit repertoire zijn sporen eveneens meer dan ruimschoots verdiend. En dan is er Hyperion die ik nog nooit heb kunnen betrappen op een slechte of zelfs maar matige opname. Dus: grijp uw kans!