CD-recensie

 

© Aart van der Wal, november 2016

 

Richard Wagner- Overtures, Preludes and Orchestral Excerpts

CD1
Parsifal WWV 111
1 Prelude 1st Act
2 Prelude 3rd Act

3 Siegfried-Idyll WWV 103

Der Ring des Nibelungen
Zweiter Tag: Siegfried WWV 86c
4 3rd Act, Scene II/III – Zwischenspiel
(Siegfrieds Aufstieg zum “Brünnhildenstein”)
Dritter Tag: Götterdämmerung WWV 86d
5 Vorspiel (Prologue) – “Tagesgrauen”, “Sonnenaufgang” und
“Siegfrieds Rheinfahrt”
6 3rd Act – Trauermusik beim Tode Siegfrieds

CD 2 – OVERTURES AND PRELUDES
Der fliegende Holländer WWV 63
1 Overture
Lohengrin WWV 75
2 Prelude 1st Act
3 Prelude 3rd Act
Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg WWV 70 (Dresdner Fassung)
4 Overture
5 Prelude 3rd Act
Tristan und Isolde WWV 90
6 Prelude 1st Act
7 Prelude 3rd Act
Die Meistersinger von Nürnberg WWV 96
8 Prelude 1st Act
9 Prelude 3rd Act

Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Marek Janowski

Pentatone • 58' + 74' • (2 sacd's)

Opname: 2010-2015, Philharmonie, Berlijn

   

Een paar dagen geleden was ik op bezoek bij Polyhymnia in Baarn. Daar zetelt het opnameteam dat mede verantwoordelijk is geweest voor de succesvolle Wagner-serie van PentaTone, opgenomen in de Berlijnse Phlharmonie in de periode 2010-2015. Het is voor zover ik weet een discografisch unicum: alle grote Wagner-opera's live opgenomen, met alleen de repetities als 'nooduitgang' voor eventueel noodzakelijke reparaties achteraf. Volgens balance engineer Jean-Marie Geijsen is zelfs dat alleszins meegevallen. Hij hield een boeiende causerie over dit indrukwekkende project. Ik heb het allemaal keurig op de band gezet en hoop er binnenkort een artikel aan te kunnen wijden.

Deze twee cd's vormen geen compilatie van die Wagner-opera's, maar bevatten uitsluitend de puur instrumentale delen eruit, met dien verstande dat het geen simpel digitaal knippen en plakken is geweest. Afgezien van de Siegried-Idyll moest het team sowieso terug naar Berlijn om daar met Marek Janowski en het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin op dezelfde locatie alsnog datgene aan te passen dat in de oorspronkelijke opnamen deel uitmaakte van het geheel. De soepele overgangen zitten immers wel in de opera's, maar moeten voor een op zich staande selectie er nog wel van een passend begin en eind worden voorzien. Soms zijn dat niet meer dan een paar akkoorden. Wel veel werk, maar het resultaat mag er zijn. De volledige opera's zijn op deze site al eerder uitvoerig door collega Paul Korenhof besproken. Daar verwijs ik u graag naar.


index

Home  -  Actueel  -  Audio  -  Muziek  -  Video  -  Boeken  -  Links